Article
Debate sobre el articulo de Briceño-León
Debate on the paper by Briceño-León
Registro en:
SCHALL, Virgínia Torres. Debate sobre el articulo de Briceño-León. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, p. 7-30, 1996.
0102311X
10.1590/S0102-311X1996000100003
Autor
Schall, Virgínia Torres
Resumen
This article attempts to establish some postulates to orient health education aimed at
promoting community participation. Theories on human action serve as the point of departure
for establishing two currents of thought explaining action or non-action by people. Two working
principles are proposed, i.e., that it is necessary to both know and rely on human beings. These
two principles are expressed in two premises: “Only by knowing individuals and their living circumstances
is it possible to take efficient and on-going action in health,” and “No one can care
for someone else’s health if that person does not wish to do so himself/herself.” The author goes
on to raise seven theses: 1. There is no such thing as one person knowing and another not knowing;
rather, there are two people who know distinct things. 2. Education is imparted not only
through educational programs, but in all health-related action. 3. Ignorance is not a void to be
filled, but a plenitude to be changed. 4. Education should be dialogical and participatory. 5. Education
should reinforce people’s self-confidence. 6. Education should seek to reinforce the effort-achievement
model of knowledge. 7. Education should promote individual responsibility
and collective cooperation. El artículo procura establecer algunos postulados que puedan orientar la educación
sanitaria con el proposito de fomentar la participación comunitaria. Se parte de las teorías de la
acción humana para poder establecer las dos corrientes que pretenden explicar la acción o noacción
de las personas. Se plantean dos principios de trabajo: es necesario conocer y contar con
el ser humano, los cuales se expresan en dos premisas: “Sólo conociendo al individuo y sus circunstancias
es posible una acción eficiente y permanente en salud”; y “Nadie puede cuidar la salud
de otro, si éste no quiere hacerlo por si mismo”. Luego se postulan las siete tesis: I – No hay
uno que sabe y otro que no sabe, sino dos que saben cosas distintas. II – La educación no es sólo
lo que se imparte en programas educativos, sino en toda la acción sanitaria. III – La ignorancia
no es un hueco a ser llenado, sino un lleno a ser transformado. IV – La educación debe ser dialó-
gica y participativa V – La educación debe reforzar la confianza de la gente en sí misma. VI – La
educación debe procurar reforzar el modelo de conocimiento: esfuerzo-logro.VII – La educación
debe fomentar la responsabilidad individual y la cooperación colectiva.