info:eu-repo/semantics/article
An ethical vision of educational work with young university students: a psycho-pedagogical approach for its management
Una visión ética del trabajo educativo con jóvenes universitarios: enfoque psicopedagógico para su gestión
Autor
Lazo Fernández, Yurien
García González, Máryuri
Fernández García, Renier Helvio
Resumen
The training of professionals demands a significant ethical procedure from all educational agents involved in this process. This paper focused on the theoretical and methodological basis of the ethical vision of the educational work developed at the university with students, and the importance of managing it with a psycho-pedagogical approach in the student residences. As a possibility of favoring this intention, it is suggested to manage the educational work with a psycho-pedagogical approach, without trying to simplify a phenomenon that is essentially complex, contradictory and multifaceted. The analysis carried out allows asserting that the educational and political-ideological work in universities is based on the integration of all the agents involved in the integral formation of the student, starting from a system of values that responds to the social demands from the use of methods, specific procedures and psycho-pedagogical orientation in personalized attention. La formación de los profesionales demanda un significativo proceder ético de todos los agentes educativos implicados en este proceso. El presente trabajo se centró en fundamentar teórica y metodológicamente la visión ética del trabajo educativo que se desarrolla en la universidad con los estudiantes, y la importancia de gestionarlo con un enfoque psicopedagógico en las residencias estudiantiles. Como una posibilidad de favorecer esta intención, en él se sugiere gestionar el trabajo educativo con un enfoque psicopedagógico, sin pretender, con ello, simplificar un fenómeno que por esencia resulta complejo, contradictorio y multifacético. El análisis realizado permite aseverar que, el trabajo educativo y político ideológico en las universidades, se sustenta en la integración de todos los agentes implicados en la formación integral del estudiante, a partir de un sistema de valores que responda a las demandas sociales desde el empleo de métodos, procedimientos específicos y de la orientación psicopedagógica en la atención personalizada.