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Prevention of child eroticization from the family orientation process
Prevención de la erotización infantil desde el proceso de orientación familiar
Autor
Quesada Martínez, Luis Ernesto
Torres Zerquera, Leticia del Carmen
Lombard Cabrera, Ernesto
Fuentes Suárez, Iselys
Resumen
Introduction: Child eroticization can damage self-concept and psychological well-being from an early age. The family, as a fundamental cell in the education of minors, requires tools that allow it to develop actions for its prevention. Objective: To propose a family orientation program to contribute to the prevention of child eroticization. Methodology: An exploratory cross-sectional study was carried out, based on a dominant or main approach supported by a mixed paradigm, with a sample of 20 families and students, as well as 6 teachers from a primary level educational institution, and the analysis was carried out of documents, interviews with teachers and a focus group with the family. Results: Difficulties were evidenced in the orientation that families receive to prevent the phenomenon of child eroticization. A high percentage of the sample presented insufficient mastery of the causes, manifestations and consequences of child eroticization and poor development of actions for its prevention. Conclusions: The relevance of guiding the family with a participatory, communicative and experiential approach on its reflexive and critical role in the protection of the sexuality of minors is highlighted. Introducción: La erotización infantil puede dañar el autoconcepto y bienestar psicológico desde edades tempranas. La familia, como célula fundamental en la educación de los menores, requiere herramientas que le permitan desarrollar acciones para su prevención. Objetivo: Proponer un programa de orientación familiar para contribuir a la prevención de la erotización infantil. Metodología: Se realizó un estudio transversal exploratorio, a partir de un enfoque dominante o principal sustentado en un paradigma mixto, con una muestra de 20 familias y educandos, así como seis docentes de una institución educativa de nivel primario, y se llevó a cabo el análisis de documentos, entrevistas a docentes y grupo focal con la familia. Resultados: Se evidenciaron dificultades en la orientación recibida por las familias para prevenir el fenómeno de la erotización infantil. Un alto por ciento de la muestra presentó insuficiente dominio de las causas, manifestaciones y consecuencias de la erotización infantil y pobre desarrollo de acciones para su prevención. Conclusiones: Se destaca la relevancia de orientar a la familia con un enfoque participativo, comunicativo y vivencial, sobre su rol reflexivo y crítico en la protección de la sexualidad de los menores.