info:eu-repo/semantics/article
The metacognitive perspective as a scenario of inquiry and understanding of the fundamentals in cognitive and affective neuroscience applied to university teaching and learning
La perspectiva metacognitiva como escenario de indagación y comprensión de los fundamentos en neurociencia cognitiva y afectiva aplicados a la docencia y el aprendizaje universitario
Autor
Sierra Pineda, Isabel Alicia
Institución
Resumen
This article refers to the activity of preliminary conceptual inquiry of a study that arose from the need to address university teaching with alternative and renewed criteria and strategies, from the understanding that teachers have about their work and how it sustains it. The reflections derived from the first stage are delivered. It is intended to analyze the relationship that from this teaching awareness can be established between the different cognitive - emotional - communicative dimensions of human development and the management of university environments better scientifically oriented, where the effectiveness of learning is manifested as appropriation of habits of autonomous, self-motivated and continuous learning in students at the level of higher education and that this appropriation extends to the teaching staff and the level institutional in a perspective of organizational metacognition perspective.
The research process is proposed from premises and foundations of the findings in neuroscience of learning, in its affective and cognitive dimensions and a framework of interrogation is structured that subtly involves metacognition as a superior capacity and organizational learning, connecting a set of basic assumptions and a qualitative research route. Observations, self-reports and narratives are combined from in-depth interviews applied to professors and second-year students of educator training programs at the Faculty of Education of the University of Córdoba-Colombia, defined as case studies. It is expected to contribute to the construction of a contextual framework of conscious understanding of the applications of neuroscientific contributions to university teaching and to institutional organization and learning. En este artículo se hace referencia a la actividad de indagación conceptual preliminar de un estudio que surgió de la necesidad de abordar con criterios y estrategias alternativas y renovadas, la docencia universitaria, desde la comprensión que el profesorado tiene sobre su labor y el cómo la sustenta. Se entregan las reflexiones derivadas de la primera etapa. Se pretende analizar la relación que desde esa conciencia docente puede establecerse entre las distintas dimensiones cognitivas – emocionales - comunicativas del desarrollo humano y la gestión de ambientes universitarios mejor orientados científicamente, donde la eficacia del aprendizaje se manifieste como apropiación de hábitos de aprendizaje autónomo, automotivado y continuo en los estudiantes en el nivel de educación superior y que esa apropiación se extienda al profesorado y al nivel institucional en una perspectiva de metacognición organizacional.
El proceso investigativo se plantea a partir de premisas y fundamentos de los hallazgos en neurociencia del aprendizaje, en sus dimensiones afectiva y cognitiva y se estructura un marco de interrogación que sutilmente involucra la metacognición como capacidad superior y el aprendizaje organizacional, conectando un conjunto de supuestos de base y una ruta de investigación cualitativa. Se combinan las observaciones, los auto reportes y las narrativas a partir de entrevistas en profundidad a profesores y estudiantes de segundo año de programas de formación de educadores en la Facultad de educación de la Universidad de Córdoba-Colombia, definidos como casos de estudio. Se espera aportar en la construcción de un marco contextual de comprensión consciente de las aplicaciones de los aportes neurocientíficos a la docencia universitaria y a la organización y el aprendizaje institucional.