info:eu-repo/semantics/article
Psychopedagogical attention for students with reading learning disabilities
La atención psicopedagógica a los educandos con dificultades en el aprendizaje de la lectura
Registro en:
10.5281/zenodo.8253744
Autor
Vega Yanes, Yaimí
Díaz Echevarría, Yaersy
Parés Ojeda, Raiza Miladys
Resumen
Psychopedagogical attention is decisive to determine the causes that underlie the manifestations of academic difficulties and guide educational actions that promote the integral development of students with learning difficulties in an educational institution. The objective of this article is to critically analyze the scientific bibliography on the terms related to difficulties in learning to read and psycho-pedagogical attention, determining the features that typify the psycho-pedagogical attention of these students. A bibliographic review was carried out on the terms related to difficulties in learning to read and psycho-pedagogical attention, for which methods such as historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive were applied, which allowed determining the essential elements of value found in research on the subject. Premises are proposed that constitute a synthesis of the foundations of psycho-pedagogical attention that students with difficulties in learning to read should receive. La atención psicopedagógica es decisiva para determinar las causas que subyacen en las manifestaciones de dificultades académicas y orientar las acciones educativas, que potencien el desarrollo integral de los educandos con dificultades en el aprendizaje en una institución educativa. El objetivo de este artículo es analizar críticamente la bibliografía científica sobre los términos relacionados con dificultades en el aprendizaje de la lectura y atención psicopedagógica determinando los rasgos que tipifican la atención psicopedagógica de estos educandos. Se realizó una revisión bibliográfica sobre los términos relacionados con dificultades en el aprendizaje de la lectura y atención psicopedagógica, para lo cual se aplicaron métodos como el histórico-lógico, analítico-sintético e inductivo deductivo, que permitió determinar lo esencial de los elementos de valor encontrados en las investigaciones acerca del tema. Se proponen premisas que constituyen síntesis de los fundamentos de la atención psicopedagógica que deben recibir los educandos con dificultades en el aprendizaje de la lectura.