info:eu-repo/semantics/article
Pedagogical competencies of University professors for the production of quality materials for distance learning through ICTs.
Competencias pedagógicas de los profesores universitarios para la producción de materiales de calidad para educación a distancia mediada por las TIC.
Autor
Rozzi de Bergel, Ana María
Institución
Resumen
In Higher Education, distance learning has transformed the teacher’s role and added a new one: that of content expert, a person responsible for producing learning materials.
We have researched to what extent professors of face-to-face courses possess the necessary competences to perform as content experts. We created a taxonomy of quality competences to evaluate the competences of a group of thirty professors, using the pedagogic, communicative and evaluative features of their materials as indicators. The results may make a contribution to the education of university professors as content experts. La educación a distancia (EaD) universitaria ha agregado al rol docente el de contenidista, responsable de proveer los materiales didácticos. Hemos indagado hasta qué punto posee un grupo de treinta docentes de cursos presenciales las competencias necesarias para actuar como contenidistas. Creamos una taxonomía de competencias de calidad y evaluamos con ella las competencias de los docentes, usando como indicadores las características pedagógicas, comunicativas y evaluativas de los materiales confeccionados por ellos. Los resultados pueden constituir un aporte a la formación de profesores universitarios como contenidistas.