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A learning styles comparative study from high level students of face-to-face and distance education
Estudio comparativo de estilos de aprendizaje de estudiantes de enseñanza superior de educación presencial y a distancia.
Autor
Santo, Eniel Espirito
Quintela Soares, Clairton
Ferreira da Silveira, Emerson Carlos
Pinto da Costa Oliveira, Rosangela
Institución
Resumen
This paper compares the dominant learning styles in the high level students from face-to-face and distance education modalities. It understands the learning style as something proper to the individual, because it defines how the students elaborate the construction of knowledge in their cognitive structure. The students learning styles identification is relevant to the teachers because, as mediators, they can direct the strategies that best contribute to the process of teaching and learning. Considering the distance education expansion it is necessary to evaluate which learning styles are prevalent among students of this modality, by this reason the central issue of this investigation is in the scope of comparative education, seeking to observe the particular learning styles from students of these two modalities. This is a quantitative approach research that uses as a data source a field research, conducted in an intentional and non-probability sampling, composed of post graduating students from face-to-face and distance education and using the questionnaire developed by Felder and Silverman as a data instrument collection. The study concludes that in both groups of students there is a predominance of the active, sensitive, visual and sequential learning style, revealing the urgency of changes in the strategies of teaching and learning towards a meaningful learning. El presente artículo compara los estilos dominantes de aprendizaje de estudiantes de enseñanza superior en las modalidades presencial y a distancia. Comprende el estilo de aprendizaje como algo propio del individuo, porque define cómo los estudiantes desarrollan la construcción del conocimiento en su estructura cognitiva. La identificación de los estilos de aprendizaje es relevante para los profesores porque, como mediadores, pueden orientar las estrategias que contribuyen mejor al proceso de enseñanza y aprendizaje. Considerando la expansión de la educación a distancia es necesario evaluar qué estilos de aprendizaje son prevalentes entre los estudiantes de ambas modalidades, por este motivo el punto central de esta investigación busca observar los estilos de aprendizaje particulares de estudiantes de estas dos modalidades. Este es un enfoque de abordaje cuantitativo, que utiliza como fuente de datos una investigación de campo, conducida por medio de muestreo intencional y no probabilístico, realizado por estudiantes de post-graduación de enseñanza presencial y a distancia, utilizando el cuestionario desarrollado por Felder y Silverman como instrumento de recolección de datos. El estudio concluye que en ambos grupos de estudiantes existe un predominio del estilo de aprendizaje activo, sensitivo, visual y secuencial, revelando la urgencia por cambios en las estrategias de enseñanza y aprendizaje hacia un aprendizaje significativo.