info:eu-repo/semantics/article
Opinions of students and teachers regarding the evaluation of competences through the use of the portfolio in medicine
Opiniones de alumnos y docentes en cuanto a la evaluación de competencias mediante el uso del portafolio en medicina
Autor
Agostini, Marcela
París, Laura
Heit, Francisco
Sartorio, Alejandro
Cherjovsky, Roberto
Institución
Resumen
Introduction: The portfolio is a formative assessment tool that has been implemented in science education and in recent years in medical education.
Objective: 1- To learn the opinion that students and teachers have about the portfolio as a tool for learning and assessment in the course of studies of medicine, according to its applicability to acquire professional skills. 2- To identify the strengths and weaknesses of the portfolio. 3- To clarify the aspects perceived as stressful by students in building their portfolio. 4- To compare the differences of opinion on this instrument among students and teachers.
Materials and Methods: This is a descriptive study, with intensive logic. During the years 2011 and 2013 five (5) teachers and 63 students from the Laboratory corresponding to the 6th year subject Rotating Internship were interviewed. Informed consent for was given before taking part in the study.
Results: The teachers agreed on the usefulness of the instrument for setting objectives and documenting acquisition of competences, its dynamism and stimulus for reflection. The students expressed that the portfolio allowed them to get organized, that it was novel and that its utilitywas its most outstanding value. The strengths recognized by teachers were the possibility of self-evaluation and self-criticism. As weakness, they identify its industriousness. Students expressed as strengths the self–evaluation, the usefulness and dynamism and the integration of knowledge. 28 students found no weaknesses; the remaining scored two: its industriousness and its realization in paper format. Less than half of the students (26/63) considered the instrument stressful, especially with regard to responsibility and available time.
Conclusion: The use of this tool generates in students know-how, encouraging reflection and promoting values. As regards teachers, it allows them greater interaction in the student-teacher ratio generated from methodology of workof this instrument of instruction and assessment. Introducción: el portafolio es un instrumento de evaluación formativa, que se ha implementado en la ciencia de educación y en los últimos años en educación médica.
Objetivo: 1- Conocer la opinión que tienen los alumnos y docentes acerca del portafolio como instrumento de aprendizaje y evaluación en la carrera de medicina, en función de su aplicabilidad para la adquisición de competencias profesionales. 2- Identificar las fortalezas y debilidades del portafolio. 3- Esclarecer los aspectos percibidos como estresantes por los alumnos en la construcción de su portafolio. 4- Comparar las diferencias de apreciación acerca de este instrumento entre alumnos y docentes.
Material y Métodos: Se trata de un estudio descriptivo, con una lógica intensiva. Durante los años 2011 y 2013 se entrevistó a 5 docentes y 63 alumnos de la rotación Laboratorio de Habilidades correspondiente a la asignatura Internado Rotatorio de 6to año Todos brindaron el consentimiento informado para participar en dicho estudio.
Resultados: Los docentes coincidieron en destacar la posibilidad de objetivar y documentar las competencias, la utilidad del instrumento, su dinamismo y su estímulo para la reflexión. Los alumnos expresaron que les permitía organizarse, que era novedoso y como valoración más destacada la utilidad del instrumento. Las fortalezas reconocidas por los docentes fueron la posibilidad de autoevaluación y de autocrítica. Como debilidad, la laboriosidad. Los alumnos expresaron como fortalezas la autoevaluación – la utilidad y el dinamismo además de la integración de conocimientos. 28 alumnos no hallaron debilidades, el resto marcaron dos: laboriosidad y que se realice en formato web. Menos de la mitad de los alumnos (26/63) consideró estresante al instrumento especialmente en lo referente a la responsabilidad y al tiempo disponible.
Conclusión: La utilización de esta herramienta genera en los alumnos un saber hacer, favorece la reflexión y moviliza sus valores. A los docentes les permite una mayor interacción en la relación alumno-docente generada a partir de la metodología de trabajo de este instrumento de enseñanza y evaluación.