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Neighborhoods attributes as determinants of children’s academic achievement
Neighborhoods attributes as determinants of children’s academic achievement
Autor
Montoya, Silvia
Institución
Resumen
Studies of neighborhood effect on educational attainment have generally found that such effects exist for adolescents. A common deficiency of empirical research to date, the lackof information on multiple contexts, is addressed in this paper by using school data survey to gain further insight on the effect of neighborhood poverty deprivation on elementary education children in the USA. The paper proposes a cross-classified hierarchical linear model to account for the nested structure of the samples of individuals in neighborhoods and schools.Our results, based on the ECLS-K survey, a sample of more than 20000 children in approximately 1,000 neighborhoods and 1,200 schools, highlights the association between neighborhood’s socioeconomic composition and student’s outcomes. This study provides evidence in favor of both socialization and epidemic theories. The presences ofwell-educated adults in the neighborhood and the median income have a positive impacton student’s achievement. High levels of poverty have a significant influence but negativeinfluence on student’s tests scores. Nevertheless, the impact occurs when a threshold of30% of poor households in the neighborhood has been reached. Even when our findingsfor the whole sample are stable over different specifications, the implicit assumption thatschool and neighborhood have a uniform effect on all children regardless their ethnicity,gender and socio economic status is challenged. Neighborhoods have a larger impact onsome subgroups (Black and Hispanics, for instance) than on the whole sample. Los estudios sobre los efectos del vecindario sobre los logros educativos han confirmadola existencia de estos efectos particularmente en la adolescencia. Una deficiencia comúnde la investigación empírica hasta la fecha, la falta de información en múltiples contextos, se aborda en este trabajo mediante el uso de encuestas escolares de datos para obtener una mayor comprensión sobre el efecto de la pobreza en los niños que cursan el nivel primario de enseñanza en los EE.UU. Este trabajo propone la utilización de un modelo jerárquico lineal de clasificación cruzada para tomar en cuenta en forma apropiada la estructura anidada de la información ya que los niños pertenecen simultáneamente a los dos grupos, el barrio y la escuela.Los resultados que se presentan, basados en la encuesta ECLS-K, una muestra de más de 20000 niños en aproximadamente 1.000 vecindarios y 1200 escuelas 1200, pone de manifiesto la asociación entre la composición socioeconómica del vecindario y losresultados académicos de los estudiantes. Este estudio proporciona evidencia a favor delas teorías de la socialización y epidémica. La presencia de adultos con buen nivel educativo en el vecindario así como la mediana de ingresos tienen impacto positivo en el logro del estudiante. De la misma forma, elevados niveles de pobreza tienen una influencia significativa, pero negativa en los resultados académicos. Sin embargo, el impacto se produce cuando se supera el umbral de 30% de hogares pobres en el vecindario. Los resultados agregados son invariantes a distintas especificaciones en términos de variables, esto no sucede cuando se analizan subgrupos clasificados según su origen étnico, género y estatus socio-económico.