info:eu-repo/semantics/article
Determinants of state capacity in the Argentinian provinces
Determinantes de la capacidad estatal en las provincias argentinas
Autor
Balán, Pablo Ezequiel
Institución
Resumen
Why do Argentine provinces differ in their state capacity? A recent family of models predicts a positive relationship between democracy and extractive capacity, and a negative relationship between income inequality and extractive capacity (Besley y Persson 2009; 2011; Cárdenas 2010). These hypotheses are tested at the subnational level of a federal country: the Argentine provinces in the period 1991-2001. Results show that (i) the level of subnational democracy has a negative effect on the extractive capacity of local governments, (ii) income inequality has a negative effect on extractive capacity, and (iii) the effect of federal transfers on extractive capacity is not statistically significant. From a theoretical point of view, the most important result is the negative association between the level of subnational democracy and the level of extractive capacity: this raises some doubts on most of the recent literature on the subject and opens the possibility of an “olsonian logic” (Olson 1993): governors with less restrictions could have an “encompassing interest” in their subnational polities. ¿Por qué las provincias argentinas difieren en sus capacidades estatales? Una reciente familia de modelos predice una asociación positiva entre democracia y capacidad extractiva, y una relación negativa entre desigualdad en la distribución del ingreso y capacidad extractiva (Besley y Persson 2009; 2011; Cárdenas 2010). Estas hipótesis son puestas a prueba mediante su aplicación al nivel subnacional de un país federal: las provincias argentinas en el período 1991-2001. Los resultados muestran que: (i) el nivel de democracia subnacional tiene un efecto negativo, (ii) la desigualdad en la distribución del ingreso tiene un efecto negativo, y (iii) las transferencias fiscales no tienen un efecto estadísticamente significativo sobre el desarrollo de capacidades extractivas. El resultado teóricamente más relevante es la asociación negativa entre el nivel de democracia subnacional y la capacidad extractiva: esto pone en cuestión recientes desarrollos teóricos y permite conjeturar la presencia de una lógica olsoniana (Olson 1993): los gobernadores con menos restricciones tendrían un “interés abarcativo” en su provincia.