article
Removing the veil: Developing critical reading skills through Systemic Functional Linguistics.
Autor
Alexandra García; Coordinator of foreign languages for the international business program at the Universidad del Norte. lecturer at the diploma in english language teaching and the masters in education.
Institución
Resumen
Este artículo describe un estudio realizado con un grupo de estudiantes de pregrado para evaluar la eficacia de la instrucción en gramática sistémica funcional para desarrollar habilidades de lectura crítica, más específicamente la habilidad de identificar la posición del autor. Basado en la noción del lenguaje como inextricablemente unido a la ideología, el curso inicia a los alumnos en conceptos como transitividad y el léxico, utilizando un enfoque inductivo. La comparación entre los resultados de los tests iniciales y finales sugiere el éxito de la metodología. El artículo además aboga por la importancia de la formación de lectores críticos para el progreso del país.This paper describes a study conducted with a group of undergraduate students to test the efficacy of instruction on Systemic Functional Linguistics to develop critical reading skills, more specifically the ability to identify the author’s position. Based on the concept of language as inextricably linked to ideology, the course trains students in concepts such as transitivity and lexis using an inductive approach. The comparison between the results of pre and post tests suggests the success of the methodology. The paper also advocates for the importance of the development of critical readers for the progress of the country.