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Innovation of training processes in educational institutions
Innovación de los procesos formativos en las instituciones educativas
Autor
Mercado, Neibys
Resumen
Innovation in educational processes enables dynamic, proactive, entrepreneurial scenarios, being Information and Communication Technologies (ICT) the tool that guarantees such achievement, by helping to fully train the student, in order to actively respond to the academic demands planned by the classroom management. In this sense, the present investigation arose whose interest was to describe the elements that stimulate innovation in the training process of educational institutions. Achieving this scope was possible by studying the contributions of Lanuza, Rizo and Saavedra (2018), Rodríguez and Rebolledo (2017), Florido (2012) and Piloneta (2011), among others. Regarding the method, it was based on qualitative procedures for the construction of scientific knowledge, assuming documentary research as a framework to guide data collection, being consistent with the bibliographic design. In addition, the documentary review technique was used, all of which contributed to establishing four main topics or categories that are part of the foundation of the subject investigated. As a result, it is found that the educational practice addressed with novel changes in the training processes, ensures that students are encouraged to learn in an active and participatory manner through interactions with ICT, where teachers and students intervene cohesively in order to achieve experiences. significant. It is concluded that the innovation of the training processes promotes, in the course of the academic activity in the classroom, the empowerment of learning with relevance to the needs of the students, the construction of knowledge based on the self-management of learning, self-determination in decision making, motivation and the acquisition of skills and aptitudes. La innovación en los procesos educativos posibilita escenarios dinámicos, proactivos, emprendedores, siendo las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) la herramienta que garantiza tal consecución, al coadyuvar formar integralmente al estudiante, a bien de responder activamente a las exigencias académicas planeadas por la gerencia de aula. En este sentido, surgió la presente investigación cuyo interés fue describir los elementos estimuladores de la innovación en el proceso formativo de las instituciones educativas. Lograr este alcance fue posible al estudiar los aportes de Lanuza, Rizo y Saavedra (2018), Rodríguez y Rebolledo (2017), Florido (2012) y Piloneta (2011), entre otros. En cuanto al método, se apoyó en procedimientos cualitativos para la construcción del conocimiento científico, asumiendo la investigación documental como marco para guiar la recolección de datos, siendo coherente con el diseño bibliográfico. En complemento se utilizó la técnica de revisión documental, todo ello contribuyó a establecer cuatro tópicos o categorías principales, fundamento del tema investigado. Como resultado se tiene, que la práctica educativa abordada con cambios novedosos en los procesos formativos, asegura animar a los estudiantes a aprender de manera activa y participativa a través de las interacciones con las TIC, donde docentes y estudiantes intervienen cohesionadamente en pro de alcanzar experiencias significativas. Se concluye, que la innovación de los procesos formativos propicia en el acontecer de la actividad académica del aula, la potenciación de los aprendizajes con pertinencia a las necesidades de los estudiantes, la construcción de conocimientos a partir de la autogestión del aprendizaje, la autodeterminación en la toma de decisiones, la motivación y la adquisición de habilidades y aptitudes.