info:eu-repo/semantics/article
Homoparental adoption and academic performance: a reflective psychosocial, educational and cultural perspective
La adopción homoparental y el rendimiento académico: una mira reflexiva psicosocial, educativa y cultural
Autor
Camacho Bautista, Loisa Tatiana
Resumen
The purpose of the study was to analyze the influence of homoparental adoption and academic performance: a reflective psychosocial, educational, and cultural perspective, theoretically supported by the postulates of: Martínez, et al. (2019), Morales-Murillo, et al. (2020), López et al, (2020), Vega-Lara, et al, (2020), among others. The study was carried out through the processes of the postpositivist paradigm, with a qualitative approach, documentary method. Database documents such as Scopus, Scielo, university repositories and other scientific journals were reviewed. The population consisted of 30 articles both internationally and nationally. The collection of information was carried out through a documentary observation guide, which served to compare the approaches of each study. The information analysis technique was objective interpretation, where the author did not establish any position based on personal criteria, she simply limited herself to extracting the information to interpret it in the light of comparison with other theories. The results showed that children adopted by homoparental families face family, social, and cultural situations in the same proportion as children from heterosexual families, therefore their performance is not particularly affected by this difference in family roles, but rather, by the intransigence of intolerant people, factors external to the family nucleus, however, these have the support of the family and specialists to deal with the ways of thinking of other people with prejudices. El propósito de estudio fue analizar la influencia de la adopción homoparental y el rendimiento académico: una mira reflexiva psicosocial, educativa, cultural, soportado teóricamente por los postulados de: Martínez, et al. (2019), Morales-Murillo, et al. (2020), López et al, (2020), Vega-Lara, et al, (2020), entre otros. El estudio se realizó mediante los procesos del paradigma postpositivista, con enfoque cualitativo, método documental. Se revisaron documentos de base de datos como Scopus, Scielo, repositorios universitarios y otras revistas científicas. La población estuvo conformada por 30 artículos tanto a nivel internacional como nacional. La recolección de información se realizó mediante una guía de observación documental, que sirvió para comparar los planteamientos de cada estudio. La técnica de análisis de la información fue la interpretación objetiva, donde la autora no fijo posición alguna con base en criterios personales, simplemente se limitó a extraer la información para interpretarla a la luz de la comparación con otras teorías. Los resultados dejaron ver que los niños adoptadas por familias homoparentales se enfrentan a situaciones familiares, sociales, culturales en la misma proporción a los niños de familias heterosexuales, por tanto su rendimiento no se ve afectado particularmente por esta diferencia de roles familiares, sino, por la intransigencia de personas intolerantes, factores externos al núcleo familiar, sin embargo, estos cuentan con el apoyo de la familia y especialistas para hacer frente a las formas de pensar de otras personas con prejuicios.