info:eu-repo/semantics/article
Education for people with disabilities and public education policies in Colombia
La educación a personas con discapacidad y las políticas públicas de educación en Colombia
Registro en:
10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1985
Autor
Tarazona-Rojas, Jenny Astrid
Resumen
Colombian legislation and the pronouncements of international organizations have been a condition of possibility for the configuration of what is known as educational inclusion for people with disabilities. From there, the concern has arisen to know, analyze and study the discourse of international organizations, legislation and educational policy in Colombia, on education for the disabled population, as well as the regimes of truth and institutional practices that this has produced. The article is part of the author's doctoral thesis and constitutes a documentary review that seeks to carry out a critical analysis of the statements contained in the selected file. Finally,the paper aims to contribute to the construction of a history of the present, of what is today called educational inclusion for the disabled population and to problematize the identified themes, presenting the tensions between the discursive practices of homogenization, normalization and normatization. La legislación colombiana y los pronunciamientos de organismos internacionales han sido condición de posibilidad para la configuración de lo que se conoce como inclusión educativa a personas con discapacidad. Desde allí, ha surgido la inquietud de conocer, analizar y estudiar el discurso de los organismos internacionales, de la legislación y de la política educativa en Colombia, sobre educación a población con discapacidad, así como los regímenes de verdad y prácticas institucionales que este ha producido. El artículo hace parte de la tesis doctoral de la autora y constituye una revisión documental que procura realizar un análisis crítico de los enunciados contenidos en el archivo seleccionado. Finalmente, se apunta a contribuir a la construcción de una historia del presente de lo que hoy es nombrado inclusión educativa a población con discapacidad y problematizar las temáticas identificadas, presentando las tensiones entre las prácticas discursivas de homogenización, normalización y normatización.