info:eu-repo/semantics/article
A challenge for for scientific publications: Including other stakeholders in the peer review process.
Un reto para las publicaciones científicas: incluir a otros actores en el proceso de la revisión por pares
Registro en:
10.5281/zenodo.7410321
Autor
Camacho Rodríguez , Francisco
Resumen
The book dedicated to the results of the regional consultation on peer review and research evaluation in an open science context, the case of America evaluation of research in an open science context, the case of Latin America and the Caribbean, a product of the Latin American Forum on Scientific Latin America and the Caribbean, a product of the Latin American Forum on Scientific Evaluation-Latin American Latin American Social Sciences Council (Folec Clacso), contains first-order information for those who evaluate and disseminate for those who evaluate and disseminate scientific knowledge, supported by the peer review system for the peer review of the contents of scientific journals. Despite criticisms, peer review (double-blind or non-anonymity) continues to be the predominant way of validating the predominant way of validating research, in the same way as it is done with graduate and thesis and theses as requirements for graduation from universities. Some scientific journals, taking advantage of the benefits of digital communication, have adopted the preprint modality adopted the preprints modality, which consists of the evaluation of papers once they are published. published; if they are rejected by the referees, they are withdrawn from the journals. However, However, pre-review by specialists in the subjects addressed in the manuscripts is the most commonly used most commonly used. El libro dedicado a los resultados de la consulta regional sobre la revisión por pares y la evaluación de la investigación en un contexto de ciencia abierta, el caso de América Latina y el Caribe, producto del Foro Latinoamericano de Evaluación CientíficaConsejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (Folec Clacso), contiene información de primer orden para quienes evalúan y divulgan el conocimiento científico apoyados en el sistema de evaluación por pares de los contenidos de las revistas científicas. A pesar de las críticas, la revisión por pares (doble ciego o sin anonimato) sigue siendo la manera predominante de validar las investigaciones, del mismo modo que se hace con los trabajos de grado y tesis como requisitos para la graduación en las universidades. Algunas revistas científicas, aprovechando las bondades de la comunicación digital, han adoptado la modalidad de pre prints, que consiste en la evaluación de los trabajos una vez publicados; si estos son rechazados por los árbitros se retiran de las revistas. No obstante, la revisión previa a manos de especialistas en los temas abordados en los manuscritos es lamás utilizada