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"Bolivia will profit being boosted the only port it has". Cobija and the Litoral between local power and the government of José Ballivián (1841-47)
“Bolivia recibirá el provecho siendo impulsado el solo puerto que posee”. Cobija y el Litoral entre el poder local y la administración de José Ballivián (1841-47)
Autor
Colàs, Pol
Institución
Resumen
The article examines the relations between the hegemonic groups in Cobija and the Bolivian Litoral and the central power, during the administration of José Ballivián (1841-47). It is based on the fact that there was a separated local power in Cobija with a differentiated project from the one of the State, focused on the claim of tariff protection, internal security in the face of the arrival of Chileans, effective control of the territory against the claims of neighboring countries on the “guaneras” and the building of needed infrastructure. The executive presented a shy project for the Litoral, with differential tariffs, the fight against smuggling and investment in the cargo transport with animal force, but with the real objective of taking Arica or turning the commercial circuits towards the river connection with the Atlantic in the Orientes. None of them was fully applied, so in the 1840s the Bolivian Litoral remained a marginal space within the incipient Republic, estranging the leading groups in the area in respect to the national project of the State. El artículo examina las relaciones entre los grupos socioeconómicos hegemónicos en Cobija y el Litoral de Bolivia y el poder central, durante la administración de José Ballivián (1841-47). Se parte del hecho de que existió un poder local en Cobija con un proyecto diferenciado del estatal, centrado en la reclamación de protección arancelaria, seguridad interior ante la llegada de chilenos, control del territorio contra las pretensiones de los países vecinos sobre las guaneras y construcción de infraestructuras. El ejecutivo, por su parte, presentó un proyecto tímido para el Litoral, con aranceles diferenciales, lucha ante el auge contrabandista e inversión en el transporte animal de carga, pero con el objetivo real de tomar Arica o virar los circuitos comerciales hacia la conexión fluvial con el Atlántico por los Orientes. Ninguno de ellos fue plenamente aplicado, por lo que en la década de 1840 el Litoral boliviano se mantuvo como un espacio marginal dentro de la República incipiente, alienando los grupos dirigentes de la zona con respecto al proyecto nacional del centro.