Education in Museums and Intercultural Education: Guides to interculturalize a Teacher-Tutor course curriculum design from Pre-Columbian Art Chilean Museum
Educación en Museos y Educación Intercultural: orientaciones para interculturalizar el diseño curricular de un curso para docentes y educadores en el Museo Chileno de Arte Precolombino
dc.contributor | Millacura Salas, Claudio | |
dc.contributor | UNIVERSIDAD DE CHILE | |
dc.creator | Acuña Miranda, Gabriela Verónica | |
dc.date | 2022-11-25T18:43:32Z | |
dc.date | 2022-11-25T18:43:32Z | |
dc.date | 2021-05-25 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-22T08:55:02Z | |
dc.date.available | 2023-08-22T08:55:02Z | |
dc.identifier | 22180249 | |
dc.identifier | https://hdl.handle.net/10533/39986 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8334704 | |
dc.description | The present research exposes a process of exploration towards innovative types of intercultural curriculum design for the instruction of teachers and tutors in museums. It collects and systematizes the conclusion from meetings done by a group of people with different cultural affiliations, which conversations had, as a purpose, to redesign the curriculum from the course Pre-Colombian America: Teaching Instruction in Interculturality, by the Chilean Museum of Pre-Colombian Arts, an intercultural design sustained in the dialogue of different places of enunciation in the educational aspect. It links spaces and subjects from formal and non-formal education, positioned in Western thinking with educational subjects and spaces that emerge from other thinking systems. The conversation between these enunciation places happened through their subjects: heritage educators, external to the schooled education; teachers, immersed and representative from the school system and, in a complex position, simultaneously in the school and structurally out of it; traditional educators from the Bilingual Intercultural Education Program on the Metropolitan Region of Santiago. These dialogues were developed during 2019 and 2020, in the Chilean Museum of Pre-Colombian Arts. The study methodology is qualitative, with a sociocritical and participative focus, as it attempts to democratize social relationships and epistemological positions in the curriculum design process, inside the museum space. This work concludes with the elaboration of guides to interculturalize the curriculum design from the course Pre-Colombian America, which attempts to guide the selection of contents, the development of different learning experiences, and the course assessment. This research pursues to be an input for the different discussions about the educational reality, and the development of educational programs in museum spaces from an intercultural approach. | |
dc.description | Esta investigación constituye un viaje de exploración hacia nuevas formas de diseño curricular intercultural para la formación de docentes y educadores en museos. Recoge y sistematiza las conclusiones de los encuentros vividos por un grupo de personas con pertenencias culturales diversas, cuyas conversaciones tuvieron como propósito hacer del proceso de re-diseño curricular del curso América Precolombina: Formación Docente en Interculturalidad del Museo Chileno de Arte Precolombino, un diseño intercultural sustentando en el diálogo de diversos lugares de enunciación de lo educativo. Vincula espacios y sujetos de la educación formal y no formal posicionados desde el pensamiento occidental con espacios y sujetos educativos que emergen desde otros sistemas de pensamiento. La conversación entre estos lugares de enunciación ocurrió a través de sus sujetos: educadores patrimoniales, externos a la educación escolarizada; docentes, inmersos y representantes del sistema escolar; y en una posición compleja, al mismo tiempo dentro de la escuela y estructuralmente fuera de ella, educadores tradicionales del Programa de Educación Intercultural Bilingüe de la Región Metropolitana de Santiago. Estos diálogos se desarrollaron durante los años 2019 y 2020, al interior del Museo Chileno de Arte Precolombino. La metodología del estudio es cualitativa con enfoque sociocrítico y participativo, en tanto se buscó democratizar las relaciones sociales y las posturas epistemológicas entre investigadora y participantes en el proceso de diseño curricular al interior del espacio museal. Concluimos con la elaboración de orientaciones para interculturalizar el diseño curricular del curso América Precolombina, las cuales esperan guiar la selección de contenidos, el desarrollo de experiencias de aprendizaje y la evaluación del curso. Esta investigación busca ser un aporte para las discusiones acerca del hecho educativo y el desarrollo de programas educacionales en espacios museales desde el enfoque intercultural. | |
dc.format | application/pdf | |
dc.relation | https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/185692 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ | |
dc.subject | oecd::Ciencias Sociales::Ciencias de la Educación | |
dc.title | Education in Museums and Intercultural Education: Guides to interculturalize a Teacher-Tutor course curriculum design from Pre-Columbian Art Chilean Museum | |
dc.title | Educación en Museos y Educación Intercultural: orientaciones para interculturalizar el diseño curricular de un curso para docentes y educadores en el Museo Chileno de Arte Precolombino | |
dc.type | Tesis Magíster | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis |