The representation of the Caribbean in two mapuche books of poems: Fanon city meu and Industrias Chile S.A.

dc.contributorSepúlveda-Eriz, Magda Leonor
dc.contributorPONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE
dc.creatorReyes-Torres, Carolina Andrea
dc.date2021-12-30T13:05:39Z
dc.date2022-08-23T12:56:34Z
dc.date2021-12-30T13:05:39Z
dc.date2022-08-23T12:56:34Z
dc.date2021
dc.date.accessioned2023-08-21T23:06:16Z
dc.date.available2023-08-21T23:06:16Z
dc.identifier21160243
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/10533/253078
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8293520
dc.descriptionIn the following research, it is proposed to analyze the relationship observed in the poems Fanon city meu (2014) and INDUSTRIAS CHILE S.A. (2011) with certain Imaginaries of the Caribbean area. In this work we want to account for what type of brands appear in texts related to this cultural sector and how Jaime Huenún and César Cabello dialogue with these imaginaries within their collections of poems. In this investigation we want to interpret the links that are possible from find in both books. In the case of Jaime Huenún, this dialogue can be observed from the title of the book of poems Fanon city meu, linking the name of the city with the surname of the martinican anticolonial thinker Frantz Fanon, as it is also the case with one of the epigraphs that links him with the poet of blackness and politician Léon-Gotran Damas, among other images that are observed in its text. For its part, Cabello incorporates within of the speakers of the book the voice of the Saint Lucian poet Derek Walcott, in addition, there is a dialogue with the form of poetic work of both bards.
dc.descriptionEn la siguiente investigación se propone analizar la relación que se aprecia en los poemarios Fanon city meu (2014) e INDUSTRIAS CHILE S.A. (2011) con ciertos imaginarios del área caribeña. En este trabajo se quiere dar cuenta de qué tipo de marcas aparecen en los textos vinculados a este sector cultural y cómo Jaime Huenún y César Cabello dialogan con estos imaginarios dentro de sus poemarios. En esta indagación se desea interpretar las vinculaciones que son posibles de encontrar en ambos libros. En el caso de Jaime Huenún, se puede observar este diálogo desde el título del poemario Fanon city meu, enlazando el nombre de la ciudad con el apellido del pensador anticolonial martiniqués Frantz Fanon, como también ocurre con uno de los epígrafes que lo liga con el poeta de la negritud y político Léon-Gotran Damas, entre otras imágenes que se observan en su texto. Por su parte, Cabello incorpora dentro de los hablantes del libro la voz del poeta santalucense Derek Walcott, además, existe un diálogo con la forma de labor poética de ambos vates.
dc.formatapplication/pdf
dc.relationinstname: Conicyt
dc.relationreponame: Repositorio Digital RI2.0
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement//21160243
dc.relationinfo:eu-repo/semantics/dataset/hdl.handle.net/10533/93488
dc.relationhttps://repositorio.uc.cl/handle/11534/62188
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/
dc.subjectHumanidades
dc.subjectLenguage y Literatura
dc.subjectLiteratura específica
dc.titleLa representación de lo caribeño en dos poemarios mapuche: Fanon city meu e Industrias Chile S.A.
dc.titleThe representation of the Caribbean in two mapuche books of poems: Fanon city meu and Industrias Chile S.A.
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeTesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución