info:eu-repo/semantics/article
Education and care: how teachers promote the inclusion of children and young people at risk in Ecuador
Educación y cuidado: cómo los maestros promueven la inclusión de niños y jóvenes en riesgo en Ecuador
Autor
Aguirre Vargas , Isabel Cecilia
Institución
Resumen
In countries such as Ecuador, educational dropout is evident from different perspectives and represents a catastrophe for the well-being and learning of children and young people. This article focuses on an analysis of education and care from the perspective of teachers as subjects that promote the inclusion of children and youth at risk in Ecuador. The present research was carried out under a descriptive and exploratory scope; As for the modality of the research, it was documentary; while the focus of the article was qualitative; A total of 13 articles were reviewed, from which it was possible to triangulate the data presented by the authors of these articles and the critical contribution of the developer of this analysis. The results were categorized into three dimensions that were: Teaching vocation for student motivation; Scope of teacher intervention in the face of educational dropout and teacher limitations for the inclusion of children and young people at risk. Teachers are clear about their scope and limitations when it comes to offering their chair, however, many of these teachers driven by their teaching vocation exceed the limits and without seeking governmental or ministerial recognition, investigate how to offer teaching to hundreds of children and young people, either in rural areas, difficult to access or particularly in situations where they are in vulnerable and risky environments. En países como Ecuador, la deserción educativa se evidencia desde diversas perspectivas y representa una catástrofe para el bienestar y aprendizaje de niños y jóvenes. Este artículo, se centra en efectuar un análisis sobre la educación y cuidado desde la perspectiva de los maestros como sujetos que promueven la inclusión de niños y jóvenes en riesgo en Ecuador. La presente investigación se realizó bajo un alcance descriptivo y exploratorio; en cuanto a la modalidad de la investigación fue documental; mientras el enfoque del artículo fue cualitativo; se revisaron un total de 13 artículos de los que fue posible efectuar una triangulación de los datos expuestos por los autores de estos y el aporte crítico del desarrollador del presente análisis. Los resultados se categorizaron en tres dimensiones que fueron: Vocación docente para la motivación del estudiante; alcance de la intervención del docente frente a la deserción educativa y limitaciones del docente para la inclusión de niños y jóvenes en riesgo. Los maestros tienen claro cuáles son sus alcances y limitaciones a la hora de ofrecer su cátedra, sin embargo, muchos de estos docentes impulsados por su vocación de enseñanza superan los límites y sin buscar el reconocimiento gubernamental o ministerial, indagan la manera de ofrecer enseñanza a cientos de niños y jóvenes, ya sea en zonas rurales, de difícil acceso o particularmente en situaciones en los que estos se encuentran en entornos vulnerables y de riesgo.