RELATIONSHIP BETWEEN ATTACHMENT STYLES AND EMOTIONAL REGULATION STRATEGIES IN UNIVERSITY STUDENTS
RELACIÓN ENTRE ESTILOS DE APEGO Y ESTRATEGIAS DE REGULACIÓN EMOCIONAL EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
dc.creator | Mayorga Parra, Jennifer Andrea | |
dc.creator | Vega Falcón, Vladimir | |
dc.date | 2021-06-29 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-11T14:51:59Z | |
dc.date.available | 2023-08-11T14:51:59Z | |
dc.identifier | https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/faso-unemi/article/view/1247 | |
dc.identifier | 10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp46-57p | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8216440 | |
dc.description | Abstract: The connection established with primary caregivers gives rise to attachment styles, which are linked to the way in which emotions are regulated, especially in times of crisis and/or demanding environmental requirements. The aim of this study was to identify the relationship between attachment styles and emotional regulation in university students, through a relational, observational, prospective, cross-sectional and analytical research. A population of 294 Ecuadorian university students (23.80 % male; 76.20 % female) was evaluated. They were administered the Cartes Questionnaire: Modéles Individuelles de Relations to assess attachment styles and the Emotional Regulation Questionnaire to measure emotional regulation. Regarding attachment styles: 39.79 % showed secure attachment; 35.37 % showed avoidant attachment and 24.82 % showed preoccupied attachment. While, in the use of emotional regulation strategies: at a high level, cognitive reappraisal 70.06 % was superior to emotional suppression 58.16 %; however, the latter, at lower levels, manifested itself with 41.83 % compared to cognitive reappraisal 29.92 %. A comprehensive analysis of the results of the sub-variables of each variable leads to the conclusion that attachment styles correlate with emotional regulation. | en-US |
dc.description | Resumen: La conexión establecida con los cuidadores primarios, originan estilos de apego, que se vinculan a la manera en que se regula las emociones sobre todo en momentos de crisis y/o demandas exigentes del medio. El objetivo de este estudio fue identificar la relación entre los estilos de apego y la regulación emocional en estudiantes universitarios, a través de una investigación relacional, observacional, prospectiva, transversal y analítica. Se evaluó a una población de 294 estudiantes universitarios ecuatorianos (23,80 % hombres; 76,20 % mujeres), a quienes se les aplicó el Cuestionario Cartes: Modéles Individuelles de Relations para evaluar estilos de apego y el Cuestionario de Regulación Emocional para medir regulación emocional. En cuanto a los estilos de apego: el 39,79 % presentó apego seguro; el 35,37 % apego evitativo y el 24,82 % apego preocupado. Mientras que, en el uso de estrategias de regulación emocional: en un nivel alto, la reevaluación cognitiva 70,06 % fue superior a la supresión emocional 58,16 %; sin embargo, ésta última en niveles inferiores, se manifestó con un 41,83 % en comparación con la reevaluación cognitiva 29,92 %. Un análisis integral de los resultados de las subvariables de cada variable, permite concluir que los estilos de apego se correlacionan con la regulación emocional. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Estatal de Milagro | es-ES |
dc.relation | https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/faso-unemi/article/view/1247/1305 | |
dc.relation | https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/faso-unemi/article/view/1247/1306 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 PSICOLOGÍA UNEMI | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | PSICOLOGÍA UNEMI; Vol. 5 Núm. 9 (2021): JULIO-DICIEMBRE; 46-57 | es-ES |
dc.source | 2602-8379 | |
dc.subject | Attachment styles | en-US |
dc.subject | Emotional regulation | en-US |
dc.subject | Cognitive reappraisal | en-US |
dc.subject | Emotional suppression | en-US |
dc.subject | University students | en-US |
dc.subject | Estilos de apego | es-ES |
dc.subject | Regulación emocional | es-ES |
dc.subject | Reevaluación cognitiva | es-ES |
dc.subject | Supresión emocional | es-ES |
dc.subject | Estudiantes universitarios | es-ES |
dc.title | RELATIONSHIP BETWEEN ATTACHMENT STYLES AND EMOTIONAL REGULATION STRATEGIES IN UNIVERSITY STUDENTS | en-US |
dc.title | RELACIÓN ENTRE ESTILOS DE APEGO Y ESTRATEGIAS DE REGULACIÓN EMOCIONAL EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |