bachelorThesis
Collaborative learning techniques to improve the english grammatical competence among students of eighth year “c” of basic education, afternoon session at unidad educativa Marieta de Veintimilla, in the city of Loja during the 2018-2019 school year.
Autor
Elizalde Rivera, Ana Michelle
Institución
Resumen
The objective of this research was to improve the English grammatical competence
by using collaborative learning techniques among students of eighth year “C” of
Basic Education, afternoon session at Unidad Educativa Marieta de Veintimilla, in
the city of Loja, during the 2018-2019 school year. The methods used in this
research work were the scientific, the descriptive, the statistical and the analyticalsynthetic, which allowed to collect, describe, process, analyze and interpret
information. The instruments used to collect data regarding students' attitude and
performance were the observation sheets, field notes, tests, and questionnaires,
which were applied to 24 learners. The results obtained showed that students
achieved a satisfactory improvement in relation to the English grammatical
competence. In conclusion, the use of collaborative learning techniques allowed
students to develop their individual and team skills, enhance their relationship, learn
to be more dynamic, and fulfill class activities effectively, improving their
grammatical competence. El objetivo de esta investigación fue mejorar la competencia gramatical del inglés
en los estudiantes de octavo año “C” de Educación Básica, sección vespertina de la
Unidad Educativa Marieta de Veintimilla, de la ciudad de Loja, durante el periodo
académico 2018-2019. Los métodos utilizados en este trabajo de investigación
fueron el científico, descriptivo, estadístico y analítico-sintético, los cuales
permitieron describir, procesar, analizar e interpretar la información. Los
instrumentos utilizados para recopilar datos en cuanto a la actitud y el rendimiento
de los estudiantes fueron hojas de observación, notas de campo, pruebas y
cuestionarios, que se aplicaron a 24 alumnos. Los resultados obtenidos mostraron
que los estudiantes mejoraron satisfactoriamente en relación con la competencia
gramatical del inglés. En conclusión, el uso de técnicas de aprendizaje colaborativo
permitió a los estudiantes desarrollar sus habilidades individuales y de equipo,
mejorar su relación, aprender a ser más dinámicos y realizar las actividades de clase
de manera efectiva, mejorando su competencia gramatical.