bachelorThesis
Graphic organizers as a cognitive strategy to develop vocabulary among ninth year of basic education students at Beatriz Cueva de Ayora high school, afternoon session, of the city of Loja during the 2016-2017 school year.
Autor
Jimenez Vera, Angel Dario
Institución
Resumen
The aim of this research study was the development of the English vocabulary
through the graphic organizers applied as a cognitive strategy. To develop it were
used the scientific, descriptive, analytic-synthetic and statistic methods which
served to analyze and describe the results of the research. An intervention plan of
eight sessions was employed to get started in this learning process. Tests and
questionnaires were administered to obtain information about the level of
knowledge of twenty six students. The results were presented in graphics and
tables with its corresponding analysis and interpretation to the affirmation of the
corresponding conclusions and recommendations. These results were highly
pleasing because they demonstrated a significant progress in the acquisition of the
English vocabulary. For this reason, it was possible to recommend the use of this
tool as a cognitive strategy in the teaching-learning process of this language. Este trabajo de investigación tuvo como objetivo mejorar el vocabulario de inglés
a través de los organizadores gráficos empleándose como estrategia cognitiva.
Para el desarrollo del mismo se utilizó los métodos: analítico-sintético,
estadístico, científico y descriptivo los cuales sirvieron para analizar y describir
los resultados de la investigación. Un plan de intervención de ocho sesiones se
empleó para llevar a cabo este proceso de aprendizaje de vocabulario. Exámenes
y cuestionarios fueron aplicados a treinta y siete estudiantes con el propósito de
obtener información sobre su nivel de conocimiento. Los resultados obtenidos
fueron demostrados en gráficos y tablas con su respectivo análisis e interpretación
para la afirmación de las conclusiones y recomendaciones. Estos resultados
fueron altamente placenteros ya que demostraron un significativo progreso en la
adquisición del vocabulario inglés. Por esta razón fue posible recomendar el uso
de este instrumento como estrategia cognitiva en el proceso de enseñanzaaprendizaje
de este lenguaje