bachelorThesis
The development of speech acts through group work interaction among ninth-year b students at dr. Manuel Augustin Cabrera Lozano high school of the city of Loja during the 2016 – 2017 school year
Autor
Cueva Granda, Marcela Evelyn
Institución
Resumen
The objective of the research was to improve speech acts through group work
interaction. The scientific, descriptive, analytic and statistic methods were used to
analyze and to interpret the results. The instruments used to collect data were:
observation sheets, tests, and questionnaires that were applied to 28 students of
ninth year B of Unidad Educativa Dr. Manuel Agustín Cabrera Lozano. The
results showed that students increased significantly their performance in the use of
speech acts as well as formal and informal communication. Students can
appropriately express ideas, ask for apologies, greet according to the situation,
make requests, follow commands and use idiomatic expressions in real situations.
In conclusion, the group work interaction was effective and successful because it
motivated students to participate actively and effectively in the class. El objetivo de la siguiente investigación fue mejorar los actos de habla a través de
la interacción grupal. Los métodos: científico, descriptivo, analítico and sintético
fueron utilizados para analizar e interpretar los resultados de la investigación. Los
instrumentos utilizados para recolectar la información fueron: hojas de
observación, pruebas y cuestionarios que se aplicaron a 28 estudiantes de noveno
año B de la Unidad Educativa Dr. Manuel Agustín Cabrera Lozano. Los
resultados mostraron que los estudiantes incrementaron significativamente su
rendimiento en el uso de los actos del habla así como, en la comunicación formal
e informal. Los estudiantes pueden apropiadamente expresar ideas, pueden pedir
disculpas, saludar de acuerdo a la situación, hacer peticiones, obedecer órdenes y
utilizar expresiones idiomáticas en situaciones reales. En conclusión, la
interacción grupal fue efectiva y exitosa porque motivó a los estudiantes a
participar activa y efectivamente en la clase.