bachelorThesis
Sistema de gestión académica para colegios fiscales y creación de un sitio WEB para consulta de notas.
Autor
Cajilima González, Sara Magaly
Paccha Puga, Martha Cecilia
Institución
Resumen
The academic administration is the group of processes by means of which the different
components and curricular subcomponents are administered that support the pedagogic
practice in the continuous development that allows to build and to model the student's desirable
profile.
Our thesis project has like object the development and implementation of a "System of
Academic Administration for Fiscal Schools and creation of a Place Web for consultation of
Notes", same that is divided in two parts which are: SIGEA (desk application) and SIWE_CN
(application web), with the purpose of contributing to the development helping to minimize the
work, to accelerate processes, and to make guessed right decisions.
The processes that are managed in the application SIGEA are: to create users; configuration
of the educational institution, configuration of cycle lectivo (section, period, specialty, course,
parallel, supplementary, area, subject), to register pensum, to grant shares; to register
educational; students' assignment to certain course-parallel according to the number of
students; assignment of academic load (schedules); students' enrollment, control attendance of
students; acreditación registration; discipline registration; students' search for name and last
name; control attendance of educational; generation and impression of clever and reports. The
SIWE_CN helps to that the students and the collective in general can obtain information like:
vision, mission, obligatory requirements of entrance, academic period, institutional history,
gallery of images, offers academic and it consults of notes for what you/they will be assigned
user's name and key, without necessity that obligatorily they attend the offices of the institution.
For the development of the desk application the used tools are: database MySQL, development
environment NetBeans implementing the Language of Programming JAVA, the pluggin iReport
and the bookstore jasperReport for Netbeans 6.0. while for the development of the Place Web
you employment: Php, Joomla and the Apache servant. The used development methodology is
ICONIX for that makes direct use of UML, what allows to obtain a concrete, specific result and
understandable cases of use. La gestión académica es el conjunto de procesos mediante los cuales se administran los
diferentes componentes y subcomponentes curriculares que apoyan la práctica pedagógica en
el continuo desarrollo que permite construir y modelar el perfil deseable del estudiante.
Nuestro proyecto de tesis tiene como objeto el desarrollo e implementación de un “Sistema de
Gestión Académica para Colegios Fiscales y creación de un Sitio Web para consulta de
Notas”, mismo que está dividido en dos partes las cuales son: SIGEA (aplicación de escritorio)
y SIWE_CN (aplicación web), con el propósito de contribuir al desarrollo ayudando a minimizar
el trabajo, acelerar procesos, y tomar decisiones acertadas.
Los procesos que se manejan en la aplicación SIGEA son: crear usuarios; configuración de la
institución educativa, configuración de ciclo lectivo (sección, periodo, especialidad, curso,
paralelo, supletorio, área, asignatura), registrar pensum, otorgar cupos; registrar docentes;
asignación de alumnos a determinado curso-paralelo de acuerdo al número de alumnos;
asignación de carga académica (horarios); matriculación de alumnos, control asistencia de
alumnos; registro de acreditación; registro de disciplina; búsqueda de alumnos por nombre y
apellido; control asistencia de docentes; generación e impresión de listas y reportes. El
SIWE_CN ayuda a que los alumnos y la colectividad en general puedan obtener información
como: visión, misión, requisitos obligatorios de ingreso, período académico, historia
institucional, galería de imágenes, oferta académica y consulta de notas para lo que se les
asignará un nombre de usuario y clave, sin necesidad de que obligatoriamente asistan a las
oficinas de la institución.
Para el desarrollo de la aplicación de escritorio las herramientas empleadas son: base de datos
MySQL, entorno de desarrollo NetBeans implementando el Lenguaje de Programación JAVA,
el pluggin iReport y la librería jasperReport para Netbeans 6.0. Mientras que para el desarrollo
del Sitio Web se empleo: Php, Joomla y el servidor Apache. La metodología de desarrollo
utilizada es ICONIX por que hace uso directo de UML, lo que permite obtener un resultado
concreto, específico y casos de uso entendibles.