bachelorThesis
Sanciones para legisladores y funcionarios públicos con potestad normativa, por inobservancia a las garantías normativas reconocidas en la Constitución de la República
Author
Tipán Cadena, Luz América
Institutions
Abstract
Starting from the approval and promulgation October of the year 20 2008 of the Constitution of the Republic, they were introduced in her several innovations and reasonable institutions, mainly, of the constitutionalism modern well-known European as Neoconstitucionalismo, among them, the direct and immediate application of the Constitution, the principles of application of the rights, the constitutional supremacy, I enter other; but, the last one of these it is the most outstanding and transformative inside the Ecuadorian juridical classification, since it sends that the Constitution, their postulates and rights recognized in her, they are of obligatory execution and observation for all.
And, among those innovations, in the current Constitution we find a whole Title that is the III and that he/she dedicates all their content to the constitutional covenants of title. The same one divides them in: political, normative and jurisdictional, some of which already consisted in the Constitution of 1998. However, the political covenants of title and regulatory schemes are of new it dates, for ende little studied and experts.
Particularly, the normative covenants of title mean that through the legislation, of the promulgation of new laws and of reformations to legal bodies already existent, they cannot be restricted neither to harm the fundamental rights recognized in the Constitution.
However, this command is not completed neither he/she observes for the National Assembly and the other organs with regulatory powers. In such a virtue, the present work demonstrates like for the neglect and irrespeto to the normative covenants of title that one gives in the country, it is also restricted and viola rights and constitutional covenants of title. I demonstrate it with theoretical investigation and of field A partir de la aprobación y promulgación el 20 de octubre del año 2008 de la Constitución de la República, se introdujeron en ella varias innovaciones e instituciones procedentes, principalmente, del constitucionalismo moderno europeo conocido como Neoconstitucionalismo, entre ellas, la aplicación directa e inmediata de la Constitución, los principios de aplicación de los derechos, la supremacía constitucional, entro otras; pero, la última de estas es la más relevante y transformadora dentro del ordenamiento jurídico ecuatoriano, ya que manda que la Constitución, sus postulados y derechos reconocidos en ella, son de obligatorio cumplimiento y observación por todos.
Y, entre esas innovaciones, en la actual Constitución encontramos un Título entero, que es el III y que dedica todo su contenido a las garantías constitucionales. El mismo las divide en: políticas, normativas y jurisdiccionales, algunas de las cuales ya constaban en la Constitución de 1998. Sin embargo, las garantías políticas y normativas son de nueva data, por ende poco estudiadas y entendidas.
Particularmente, las garantías normativas significan que a través de la legislación, de la promulgación de nuevas leyes y de reformas a cuerpos legales ya existentes, no se pueden restringir ni vulnerar los derechos fundamentales reconocidos en la Constitución.
Sin embargo, este mandato no se cumple ni observa por la Asamblea Nacional y los otros órganos con potestad normativa. En tal virtud, el presente trabajo demuestra como por la inobservancia e irrespeto a las garantías normativas que se da en el país, también se restringe y viola derechos y garantías constitucionales. Los demuestro con investigación teórica y de campo