info:eu-repo/semantics/article
Burnout? A Study of a Group of Professors of the Finance and Auditing Career
¿Burnout? Un Estudio a un Grupo de Docentes de la Carrera de Finanzas y Auditoría
Registro en:
10.29019/eyn.v10i2.617
Autor
Araque-Salazar, María Cristina
Moreno-Cazar, William Marcelo
Institución
Resumen
This research analyses regarding the Burnout syndrome in a group of university professors hired part time and full time in the Finance and Audit Career, with the objective of identifying the existence of this psychosocial factor and the evidence in relation to the changes in their mood or health is was related to their working hours and the lack of time assigned to their family and personal life. Therefore, the study shows a relationship between the type of work university school engages and the burnout effects that can be considered psycho-social issue, anonymous surveys were conducted in order to research the variables involved in this problem, they are the combination of teaching, regular contact with students in order to support their educational needs, new added academic requirements additional, administrative and management tasks and research, which in sum take time away from the personal and family life of these faculty members. A descriptive analysis is proposed throughout this study that provides data about the particular characteristics of each professor, about their changes of emotional changes and/or symptomatology, where it was evidenced that the administration of personal and family time depended directly on tasks and responsibilities assumed with them. The results give data on the involvement of teachers in terms of their physical and emotional health that corroborate the approach to greater labor requirement more symptoms and ailments. El estudio analiza el síndrome de Burnout en docentes con dedicación medio tiempo y tiempo completo en la carrera de Finanzas y Auditoría, con el objetivo de identificar la existencia de este factor psicosocial y las eviden-cias en relación con las manifestaciones características tanto en el humor como en la salud de los encuestados, relacionadas con las horas laboradas y el tiempo destinado a su vida familiar y personal. Es decir, existe relación entre el tipo de trabajo y la incidencia del síndrome de Burnout, para lo cual se emplearon encuestas anónimas a los docentes. Se utiliza un modelo descriptivo, a través del cual se obtuvieron los datos para determinar las características particulares de cada docente, posibles cambios emocionales o sintomatología. Para esto, se aplicó una encuesta con preguntas cerradas derivadas del marco teórico, donde se puede identificar que la docencia y el contacto constante con las necesidades y requerimientos de los estudiantes, sumado a la exigencia académica, a la gestión docente y a la investigación, inevitablemente restan tiempo a la vida personal y familiar de los académicos. La encuesta confirma el problema planteado respecto a la presunción de vulnerabilidad a este riesgo psicosocial. Los resultados arrojaron datos sobre la afectación de los docentes en cuanto a su salud física y emocional que corroboran el planteamiento de a mayor exigencia laboral más síntomas y dolencias.