info:eu-repo/semantics/article
Enclosures-not-enclosures: The dissolution of the boundary between architecture and nature
Recintos-no-recintos: La disolución del límite entre arquitectura y natura
Autor
Pellino, Michele
Caprino, Veronica
Ferrara, Sara
Institución
Resumen
The essay, as the result of a research on the figure of the fence in architecture, analyzes three contemporary works in which the element of the wall is dematerialized, allowing to differentiate and separate an interior from an exterior. The dissolution of this fundamental element of the architectural composition has a profound meaning: integrating architecture into the landscape to generate an evanescent depth in which the human presence is inserted, and which allows for dialogue between Nature and artifice. The three case studies —the Solo House II by the studio OFFICE, Garden Hotpot Restaurant by MUDA Architects and Garden of the Third Landscape by Gilles Clément & Coloco— offer three different ways to functionally and constructively solve the transition from an interior to an exterior —the threshold— but with a single purpose: to delimit a field of action in which human rituals take place, without relegating the context to a marginal role, indeed, vice versa, integrating it to define a refined landscape reading device. El ensayo, resultado de un estudio de investigación sobre la figura del recinto en arquitectura, analiza tres obras contemporáneas donde el elemento del muro, que permite diferenciar y separar un interior respecto a un exterior, se desmaterializa. La disolución de este elemento fundamental de la composición arquitectónica aún tiene un significado profundo: integrar la arquitectura en el paisaje para generar un espesor evanescente en el cual se inserta la presencia humana y que permite el diálogo entre natura y artificio. Los tres casos estudiados —Solo House II de la oficina OFFICE, Garden Hotpot Restaurant de MUDA Architects y el Jardín del Tercer Paisaje de Gilles Clément & Coloco— ofrecen tres distintas maneras de resolver funcional y constructivamente el pasaje desde un interior hacia un exterior, el umbral, pero con un única finalidad: delimitar un ámbito de acción donde se desarrollan los rituales humanos, sin por ello relegar el contexto a un papel marginal, más bien al revés, integrarlo y así definir un refinado dispositivo de lectura del paisaje.