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La gestión educativa para la inclusión de estudiantes con discapacidad
Registro en:
10.29019/tsafiqui.v0i5.283
Institución
Resumen
The right to quality education for persons with disabilities is guaranteed by national laws and international agreements; the principle of equity and inclusion (organic law of bilingual intercultural education) allows us to reflect about the current organization of the school to implement this right, translated into inclusion actions planned according to diverse dimensions of school management: direction, academia, management and the community. This study explored these actions inserted in the dimensions of the school management of 34 schools of basic education from Quito, selected by simple random sampling. The research had a descriptive-correlational character with a qualitative-quantitative methodology. Questionnaires were applied to 441 teachers and 436 parents, semi-structure interview to 34 managers, observation sheet and data collection. We used a weighted percentage rating scale to rate educational management: very good, good, regular and not done. 330 students with disabilities were found, with intellectual disabilities being the most frequent. Educational institutions do not have physical accessibility, nor have adapted material and didactic resources. its main difficulty is the lack of teacher training, followed by the number of students per classroom. The research showed that the highest percentage of actions on educational inclusion in all dimensions was located in the regular value scale, that is to say that it does not reach to develop and interrelate, from the actors' own responsibility, the processes of inclusion of students with disability. El derecho a una educación de calidad de las personas con discapacidad está garantizado en las leyes nacionales y acuerdos internacionales; el principio de equidad e inclusión (ley orgánica de educación intercultural bilingüe) permite la reflexión sobre la organización actual de la escuela para ejecutar este derecho, traducido en acciones de inclusión planificadas de acuerdo a las dimensiones de la gestión escolar: directiva, académica, administrativa y de la comunidad. Este estudio exploró estas acciones insertas en las dimensiones de la gestión escolar de 34 escuelas de educación básica de la ciudad de quito, seleccionadas mediante muestreo aleatorio simple. La investigación tuvo un carácter descriptivo-correlacional con metodología cuali-cuantitativa. Se aplicó cuestionarios a 441 docentes y a 436 padres de familia, entrevista semiestructura a 34 directivos, ficha de observación y recolección de datos. Se utilizó una escala de valoración ponderada de porcentajes para calificar la gestión educativa: muy bueno, bueno, regular y no se hace. Se encontró 330 estudiantes con discapacidad, siendo la discapacidad intelectual la de mayor frecuencia. Las instituciones educativas no cuentan con accesibilidad física, ni recursos materiales y didácticos adaptados. su principal dificultad es la falta de capacitación docente, seguida por el número de estudiantes por aula. La investigación demostró que el mayor porcentaje de acciones sobre inclusión educativa en todas las dimensiones se ubicó en la escala valorativa de regular, es decir que no alcanza medianamente a desarrollar e interrelacionar desde la propia responsabilidad de los actores, los procesos de inclusión de estudiantes con discapacidad.