info:eu-repo/semantics/article
Environmental conditions related to the deterioration of the easel paintings located in the main cloister of the Convent of San Francisco de Quito
Condiciones ambientales relacionadas con los deterioros de obras ubicadas en patio del Convento de San Francisco de Quito
Registro en:
10.29019/tsafiqui.v0i8.167
Autor
Villamar Manzano, Valeria Catalina
Benítez Telles, Julio Enrique
Institución
Resumen
The perceptible alterations in oil painting (cracking, fissures, rising, color fading, etc.) are the result of the different reactions of the constitutive materials of the art piece when they come into contact with the environment. The present work is part of a series of investigations that seek to provide empirical evidence, for or against, different theories that have been used to explain phenomena related to the alteration of cultural heritage; the ultimate goal, is to improve conservation processes to reduce the number of direct interventions and to slow down the processes of deterioration of matter. Usually, paintings are exhibited in enclosed spaces such as museums or galleries, where environmental conditions can be maintained within certain ranges, thus reducing internal tensions and slowing the processes of alteration. However, in the case at hand, the artworks are in open spaces where it is practically impossible to control the climatic factors. The purpose of this research was to verify the degree of relationship between the environmental conditions of relative humidity (RH), temperature (t) and luminance (E) in the courtyard of the main cloister of the Convent of San Francisco de Quito, with deterioration indicators present in 13 easel paintings exposed in this same space. The values that reach the three factors indicated above (HR, t and E) were captured with remote sensors placed next to the paintings exposed in the corridors of the main cloister. Mean while, the alterations presented on them were registered using a specific form modified for this purpose. As a result it was obtained that there is a direct relationship, where the most common deterioration was cracking, followed by peeling and fissures. The relative humidity is the factor of greater incidence, followed by the temperature and finally the luminance. Furthermore, in this space, all factors are outside the ideal limits for the conservation of pictorial works on canvas. Las alteraciones perceptibles en pintura al óleo resultan de la diferente reacción que presentan los materiales constitutivos de la obra al entrar en contacto con el entorno. El presente trabajo forma parte de una serie de investigaciones que buscan aportar evidencia empírica, a favor o en contra, de diferentes teorías que se han utilizado para explicar fenómenos relacionados con la alteración del patrimonio cultural. Usualmente, las obras pictóricas se exponen en espacios cerrados donde se pueden mantener las condiciones ambientales dentro de ciertos rangos, para reducir así las tensiones internas y hacer más lentos los procesos de alteración. Sin embargo, en el caso que nos ocupa, las obras se encuentran en espacios abiertos donde es prácticamente imposible controlar los factores climáticos. La finalidad de esta investigación fue verificar el grado de relación entre las condiciones ambientales de humedad relativa (HR), temperatura (t) e iluminancia (E) existentes en el patio del claustro principal del Convento de San Francisco de Quito, con los indicadores de deterioro presentes en 13 pinturas de caballete expuestas en este mismo espacio. Los valores que alcanzan los tres factores fueron capturados con sensores remotos colocados junto a esas obras, mientras que las alteraciones que presentan las obras fueron registradas utilizando una ficha específica. Como resultado se obtuvo que existe una relación directa donde el deterioro más común fue el craquelado. La humedad relativa es el factor de mayor incidencia; además, todos los factores se encuentran fuera de los límites ideales para la conservación de obras pictóricas sobre tela.