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Conocimientos, comprensión y utilización del Semáforo Nutricional en consumidores de las principales cadenas de supermercados de Ibarra, Ecuador: Knowledge, understanding and use of the Nutritional Traffic Light in consumers of the main supermarket chains of Ibarra, Ecuador
Autor
Espín, Concepción Magdalena
Folleco, Juan Carlos
Reascos, Yu Ling
Zambrano, Florinda
Albuja, Verónica
Institución
Resumen
The objetive was to describe the degree of knowledge, understanding and use of the nutritional traffic light (NTL) in consumers of the main supermarket chains, Ibarra, Ecuador. The research was quantitative-qualitative. A structured interview was used in large supermarkets. Ibarra, Ecuador; also, the ethnographic observation: and the Focus Groups with Consumers. The results showed thatn77.1% of interviewees said theyknow the nutritional traffic light. Of those people who know him 98% could give a correct description of it and 98.1% consider the NTL to be mandatory or very important and 65.7% agree on the NTL’s usefulness at the time of making the purchase considering it very important, despite this, only 23% always consult, The reason why the traffic light is consulted is to choose healthier foods (55.1%); NTL consultation influences the choiceof the type of drinks and the type of food by the consumer. In general, participants in the focus group recognize that the NTL shows information on the content of fats, sugar and salt contained in food. The answers given when asked the reasons why they review the NTL, are consistent with the knowledge expressed. On the suggestions to improve the use, the answers agree in diminishing the consumption of foods with high content of fats, sugars and salt. It is concluded that a high percentage of respondents shows knowledge and understanding of the SN, is interested in reviewing it before buying a processed food, however, only half of them use it for prevention or treatment of diseases related to malnutrition or for reduce the consumption of sugars, fats and salt. El objetivo fue describir el grado de conocimientos, comprensión y utilización del semáforo nutricional (SN) en consumidores de las principales cadenas de supermercados, Ibarra, Ecuador. Se realizó una investigación de tipo cuali-cuantitativa, empleando la encuesta, entrevista estructurada, observación etnográfica y grupos focales con consumidores. El 77,1% de las personas conoce el semáforo nutricional (SN), un 24,3% que manifiesta no conocerlo. De los que lo conocen el 98% emite una descripción correcta del mismo, 65.7% considera como importante o muy importante la obligatoriedad del SN; el 70.7% lo consultan siempre para escoger alimentos más saludables y por control dietético de Enfermedades Crónicas No Transmisibles (56.4%). La consulta del SN influye en la selección de bebidas y alimentos por el consumidor. De manera general, los participantes en el grupo focal reconocen que el SN muestra información del contenido de grasas, azúcar y sal contenido en los alimentos. Las respuestas dadas cuando se pregunta las razones por las cuales revisan el SN, están acorde con el conocimiento manifestado del mismo. Sobre las sugerencias para mejorar el uso, las respuestas coinciden en disminuir el consumo de alimentos con alto contenido de grasas, azúcares y sal. Se concluye que un alto porcentaje de los encuestados muestra conocimiento y comprensión del SN, se interesa en la revisión del mismo antes de comprar un alimento procesado, sin embargo, tan sólo la mitad de ellos lo utilizan por prevención o tratamiento de enfermedadesrelacionadas con malnutrición o para reducir el consumo de azúcares, grasas y sal.