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The body as an argumentative metaphor in Our America, by José Martí
El cuerpo como metáfora argumentativa en Nuestra América, de José Martí
Autor
Avalos Florez, Edison Duvan
Institución
Resumen
This essay proposes reading Nuestra América, by José Martí, based on a metaphorical construction that runs through the text: the American continent is a consciousness that simultaneously inhabits two bodies, one sick and the other healthy. The sick body, which represents the Colony, is characterized by suffering pain and being monstrous; the healthy body, which represents the Republic, is characterized by having a strong pride that is born from self-knowledge. This metaphorical construction, beyond reflecting the tension of powers experienced during Independence, shows that in Martí's political imaginary the Colony and the Republic were not historical periods but states of the subject. In the same way, America, in that imaginary, was not a geographical space but a divided culture that suffered from a fatigue of accommodation produced by the antagonistic struggle between good and evil. Although this metaphorical construction seems to have a positivist character, the truth is that at no time is it used to despise the differences or racial crossovers present in America; on the contrary, it is used to warn of the social decomposition that the continent can suffer due to the absence of values. Este ensayo propone leer Nuestra América, de José Martí, a partir de una construcción metafórica que recorre el texto: el continente americano es una conciencia que simultáneamente habita dos cuerpos, uno enfermo y el otro sano. El cuerpo enfermo, que representa a la Colonia, se caracteriza por padecer dolor y ser monstruoso; el cuerpo sano, que representa a la República, se caracteriza por tener un fuerte orgullo que nace del conocimiento de sí mismo. Esa construcción metafórica, más allá de reflejar la tensión de poderes experimentada durante la Independencia, muestra que en el imaginario político de Martí la Colonia y la República no eran periodos históricos sino estados del sujeto. De igual modo, América, en ese imaginario, no era un espacio geográfico sino una cultura escindida que padecía de una fatiga de acomodación producida por la lucha antagónica entre el bien y el mal. Aunque esa construcción metafórica pareciera tener un carácter positivista, lo cierto es que en ningún momento se la emplea para despreciar las diferencias ni los cruces raciales presentes en América; por el contrario, se la usa para advertir la descomposición social que puede padecer el continente por la ausencia de valores.