es | en | pt | fr
    • Presentación
    • Países
    • Instituciones
    • Participa
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
        Ver ítem 
        •   Inicio
        • Ecuador
        • Universidades
        • Universidad de Cuenca (Ecuador)
        • Ver ítem
        •   Inicio
        • Ecuador
        • Universidades
        • Universidad de Cuenca (Ecuador)
        • Ver ítem

        Síndrome de burnout y variables sociodemográficas en educadores de niños/niñas con y sin necesidades educativas especiales en instituciones de Cuenca, en el período 2022-2023

        Fecha
        2023-07-24
        Registro en:
        http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42486
        https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8151717
        Autor
        Gárate Rodas, María Paula
        Uyaguari Guartatanga, Paulette del Cisne
        Institución
        • Universidad de Cuenca (Ecuador)
        Resumen
        Burnout Syndrome is a response to chronic stress in the workplace, since they work with groups of students who demand more attention. Several studies have shown that it can affect mental health, quality of life and even put it at risk, whose main features are emotional exhaustion, depersonalization and decreased personal performance. The general objective of this research was to describe burnout according to sociodemographic characteristics in educators of children with special educational needs and educators of regular children in institutions of the city of Cuenca in the period 2022-2023. The study had a quantitative approach with descriptive scope, non-experimental design, and cross-section. This research had 60 educators belonging to the Carlos Crespi Educational Unit (30), Center for Integral Development and Organizational Training CEDICA (7) and the Institute of Cerebral Palsy of Azuay IPCA (23) and the instruments that were applied, were the sociodemographic record and the Maslach Burnout Inventory Educators Survery Questionnaire (MBI-ES). The results showed that the levels of burnout in teachers of children with special educational needs are higher than teachers of regular children and it was the male sex who presented higher levels of burnout in relation to the dimension of emotional exhaustion compared to women, finally, older teachers presented less burnout.
        Materias
        Psicología
        Síndrome burnout
        Agotamiento emocional
        Docentes
        Niños

        Mostrar el registro completo del ítem


        Red de Repositorios Latinoamericanos
        + de 8.000.000 publicaciones disponibles
        500 instituciones participantes
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Ingreso Administradores
        Colecciones destacadas
        • Tesis latinoamericanas
        • Tesis argentinas
        • Tesis chilenas
        • Tesis peruanas
        Nuevas incorporaciones
        • Argentina
        • Brasil
        • Colombia
        • México
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Red de Repositorios Latinoamericanos | 2006-2018
         

        EXPLORAR POR

        Instituciones
        Fecha2011 - 20202001 - 20101951 - 20001901 - 19501800 - 1900

        Explorar en Red de Repositorios

        Países >
        Tipo de documento >
        Fecha de publicación >
        Instituciones >

        Red de Repositorios Latinoamericanos
        + de 8.000.000 publicaciones disponibles
        500 instituciones participantes
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Ingreso Administradores
        Colecciones destacadas
        • Tesis latinoamericanas
        • Tesis argentinas
        • Tesis chilenas
        • Tesis peruanas
        Nuevas incorporaciones
        • Argentina
        • Brasil
        • Colombia
        • México
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Red de Repositorios Latinoamericanos | 2006-2018