Article
La aplicación de la canasta comercial transfronteriza como medida de reactivación comercial en Carchi –Ecuador. Un análisis de proyecciones con tendencia polinómica
The application of the cross-border commercial basket as a measure of commercial reactivation in Carchi -Ecuador. An analysis of projections with a polynomial tendency
Registro en:
2477-9024
Autor
Rosero López, Jean Pierre
Hallo Alvear, Rodrigo Fernando
Institución
Resumen
The devaluation of the Colombian peso against the dollar, the application of safeguards by the Ecuadorian government, the drop in the price of oil worldwide, among other factors, depressed border trade in Ecuador, essentially in the province of Carchi where the main income economic is by commercial activities with the department of Nariño, south of Colombia. One of the measures adopted by the Government of Rafael Correa was to declare the Province of Carchi as "depressed area" on August 18th, 2015, and whose objective was that merchants registered in the Internal Revenue Service SRI, can acquire products in Colombia to sell them in your locality at competitive prices generating commercial reactivation. This research uses the analytical and systemic method, with a technical approach applied in two cases of companies in the commercial sector, using projections with a polynomial tendency to reach diagnostic conclusions. La devaluación del peso colombiano frente al dólar, la aplicación de salvaguardas por parte del Gobierno ecuatoriano, la baja del precio del petróleo a nivel mundial, entre otros factores, deprimió el comercio fronterizo en Ecuador, esencialmente en la provincia del Carchi donde el principal ingreso económico es por actividades comerciales con el departamento de Nariño, al sur de Colombia. Una de las medidas que adoptó el Gobierno de Rafael Correa fue la de declarar a la Provincia del Carchi como “zona deprimida” el 18 de agosto de 2015, y cuyo objetivo era que los comerciantes registrados en el Servicio de Rentas Internas SRI, puedan adquirir productos en Colombia para venderlos en su localidad a precios competitivos generando reactivación comercial. Esta investigación utiliza el método analítico y sistémico, con un enfoque técnico aplicado en dos casos de empresas del sector comercial, utilizando proyecciones con tendencia polinómica para alcanzar conclusiones diagnósticas.