bachelorThesis
La inteligencia emocional y su impacto en el clima escolar de los estudiantes de la Escuela de Educación Básica “San Mateo” Riobamba.
Registro en:
UNACH-EC-FCEHT-PSCP
Autor
Zuñiga Santos, Paulina Brissel
Institución
Resumen
The present research work addressed the topics: emotional intelligence and school climate in fourth and fifth grade students of the "San Mateo" Riobamba Basic Education School, with the purpose of determining the impact of emotional intelligence on school climate. The methodology used was quantitative, non-experimental, basic, field, correlational and crosssectional. The sample was non-probabilistic and intentional, a total of 78 students. The psychometric instrument used to assess emotional intelligence (EI) was the Trait-Meta Mood Scale (TMMS-24; Fernández-Berrocal, Extremera, & Ramos, 2004), which consists of 24 items divided into three dimensions: emotional attention, emotional clarity and emotional repair. To establish school climate (SC) the instrument applied was the School Social Climate Scale (ECLIS; Aron, Milicic, & Iván, 2012) which consists of 82 items, organized into four subscales: teachers, peers, satisfaction with infrastructure, perception and satisfaction with the school. During the processing of the information, the IBM SPSS-21 statistics and Excel programs were used, which helped to obtain the following results: emotional intelligence and school climate have a directly proportional, statistically positive relationship of 0.02% based on Pearson's correlation. Concluding that, if there is an adequate emotional level in the students, the impact will be significant in the school climate. El presente trabajo investigativo abordó las temáticas: inteligencia emocional y clima escolar en estudiantes de cuarto y quinto de la Escuela de Educación Básica “San Mateo” Riobamba, con la finalidad de determinar el impacto de la inteligencia emocional en el clima escolar. La metodología empleada fue cuantitativa, de diseño no experimental, básica, de campo, de tipo correlacional y transversal. La muestra de carácter no probabilístico e intencional, un total de 78 estudiantes. El instrumento psicométrico utilizado para evaluar la inteligencia emocional (IE) la Trait-Meta Mood Scale (TMMS-24; Fernández-Berrocal, Extremera, & Ramos, 2004) que consta de 24 ítems dividida en tres dimensiones: atención emocional, claridad emocional y reparación emocional. Para establecer el clima escolar (CE) el instrumento aplicado fue la Escala de Clima Social Escolar (ECLIS; Aron, Milicic, & Iván, 2012) que consta de 82 ítems, organizados en cuatro subescalas: profesores, compañeros, la satisfacción con la infraestructura, percepción y satisfacción de la escuela. Durante el procesamiento de la información se utilizó el programa IBM SPSS-21 statistics y Excel, los cuales ayudaron a obtener los siguientes resultados: la inteligencia emocional y el clima escolar tienen una relación directamente proporcional, estadísticamente positiva del 0,02% en base a la correlación de Pearson. Concluyendo que, si existe un adecuado nivel emocional en los estudiantes el impacto será significativo en el clima escolar. UNACH, Ecuador