bachelorThesis
Conocimiento personal e influencia sociofamiliar en el estado de salud oral de escolares. sector 1. Riobamba, 2021
Registration in:
Guerrero De la Torre, D (2021)(Conocimiento personal e influencia sociofamiliar en el estado de salud oral de escolares. sector 1. Riobamba, 2021)(Tesis de pregrado )Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador
UNACH-FCS-ODO
Author
Dayana Alexandra, Guerrero De la Torre
Institutions
Abstract
RESUME
The purpose of this research project was to analyze the level of personal knowledge and socio-family influence on the oral health status of second-year students of basic education in Sector 1 of the city of Riobamba. This research is descriptive and cross-sectional. The study population consisted of 100 students with their representative and a total of four teachers. The technique used was the observation with its instrument the medical records, additionally the test and the survey with its instrument, the questionnaire. The results indicated that there is a statistically significant correlation between the level of plaque and the level of caries of the students (p = 0.038), likewise a statistically significant association was determined between the degree of education of the father with the level of caries of the child (p = 0.016). Finally, no statistically significant relationship was found between the level of knowledge of teachers and that of students, both with the level of caries, and with the dental plaque index. It is concluded that the educational community shows an inadequate level of knowledge about oral health issues, additionally it is concluded that the level of caries in this sector of the city of Riobamba is defined for the most part as a medium together with poor oral hygiene.
Keywords: dental caries, bacterial plaque, oral health, cariogenic RESUMEN
El presente proyecto de investigación tuvo como finalidad analizar el nivel de conocimiento personal e influencia socio familiar en el estado de salud oral de los estudiantes de segundo año de educación básica del Sector 1 de la ciudad de Riobamba. La presente investigación es de tipo descriptivo y de corte transversal. La población de estudio estuvo conformada por 100 estudiantes con su representante y un total de cuatro maestros. La técnica utilizada fue la observación con su instrumento las historias clínicas, adicionalmente el test y la encuesta con su instrumento, el cuestionario. Los resultados indicaron que hay una correlación estadísticamente significativa entre el nivel de placa y el nivel de caries de los estudiantes (p =0,038), así mismo se determinó una asociación estadísticamente significativa entre el grado de escolaridad del padre con el nivel de caries del niño(p=0,016). Finalmente, no se encontró relación estadísticamente significativa entre el nivel de conocimiento de maestros y el de estudiantes, tanto con el nivel de caries, como con el índice de placa dental. Se concluye que la comunidad educativa muestra un inadecuado nivel de conocimiento sobre temas de salud bucodental, adicionalmente se concluye que el nivel de caries en este sector de la ciudad de Riobamba se define en su mayor parte como medio junto con una deficiente higiene oral. UNACH,Ecuador