info:eu-repo/semantics/article
La educación de la internacionalización en América Latina
Autor
Melo Iscalá , Blanca Haydée
Briones Caicedo, Wilson Roberto
Torres Navarrete , Rumania Alexandra
Mora Aristega, Julio Ernesto
Institución
Resumen
In a changing globalized world, educational processes demand continuous progress towards internationalization, this implies being aligned to a single approach that is the direction of excellence in educational quality, the main objective of the research was to identify the management processes in the Higher education institutions facing internationalization, specifically sought to analyze the importance of internationalization as a fundamental factor in compliance with standards and indicators for quality accreditation. In the quantitative study, the inductive-deductive method was applied, it was oriented with general basic processes until reaching particular or specific terms, where a random sample of 500 professionals between teachers and administrators and 1300 students from the different programs was taken. academics, the field work consisted of applying a survey with a Likert scale on the variables studied to the educational community in the public and/or private sector in some Latin American countries. Among the results, they show that despite the existence of products generated from the processes of academic exchanges; socialized in webinars, congresses, symposiums, seminars, forums, conferences among others that promote cultural diversity and ways of thinking as a fundamental part of day-to-day teaching work; These have not been enough to consolidate a solid educational system in the region that strengthen the different academic programs that the national and international market requires continuously, it is concluded to implement observatories for academic, investigative and social work exchanges with sustainable scenarios aimed at improving the professional profile that modern society demands to lead companies or organizations. En un mundo globalizado cambiante los procesos educativos demandan de continuos avances hacia la internacionalización, esto implica estar alineado a un solo enfoque que es el direccionamiento a la excelencia de la calidad educativa, el objetivo principal de la investigación fué identificar los procesos de gestión en las instituciones de educación superior frente a la internacionalización, de manera específica se buscó analizar la importancia de la internacionalización como factor fundamental en el cumplimiento de los estándares e indicadores para una acreditación de calidad. En el estudio de tipo cuantitativo se aplicó el método inductivo-deductivo, se orientó con procesos básicos generales hasta llegar a términos particulares o específicos, donde se tomó una muestra de forma aleatoria de 500 profesionales y 1300 estudiantes de los diferentes programas académicos, el trabajo de campo consistió en aplicar una encuesta con escala Likert sobre las variables estudiadas a la comunidad educativa en el sector público y/o privado en algunos países de América Latina. Entre los resultados se evidencia que pese a existir productos generados a partir de los procesos de intercambios académicos; socializados en webinares, congresos, simposios, seminarios, foros, conferencias entre otras que promueven la diversidad cultural y formas de pensamientos como parte fundamental del día a día en la labor docente; estos no han sido suficientes para consolidar un sólido sistema educativo en la región que fortalezcan los diferentes programas académicos que el mercado nacional e internacional requiere de forma continua.