info:eu-repo/semantics/article
U-Learning, a new inclusive pedagogical model in the ecuadorian university
El U-Learning, un nuevo modelo pedagógico inclusivo en la universidad ecuatoriana
Autor
Lagos Reinoso, Gladys
Garcés Suárez, Emma
Alonzo Ganchozo, Jhipson
Reinoso Lagos, Fernando
Institución
Resumen
Technological advances in all human activities have led to the emergence of new digital pedagogical models that promote access to training resources from anywhere. This research analyzes the application of U-learning as an inclusive pedagogical model in Ecuador’s higher education. A descriptive study was carried out, with the participation of 100 students and 18 teachers from the eighth semester of the Computer Science career, Faculty of Philosophy, University of Guayaquil, through the use of online courses developed in the online platform Microsoft Teams, as well as the use of digital platforms (Facebook, YouTube, Twitter), the levels of acceptance, satisfaction and academic performance were evaluated, and the study was carried out during the second part of the semester under study. A structured questionnaire of 15 questions and 5 items was applied. The results showed high percentages in relation to the improvement of the academic performance of the students by being able to deliver their assignments and presentations on time. It was also recorded that this model provided equal opportunities in education for all students, and it was also reflected that it allows the reinforcement of knowledge acquired through the recorded classes available at all times. It was concluded that U-learning has a high potential for acceptance among the university community, promotes collaborative work, and improves individual and collective performance, so it is necessary to generate institutional policies that allow its incorporation into the curriculum within Ecuador’s higher education. Los avances tecnológicos en todas las actividades humanas han originado el surgimiento de nuevos modelos pedagógicos digitales que promueven el acceso a los recursos formativos desde cualquier lugar. La presente investigación analiza la aplicación del U-learning como modelo pedagógico inclusivo en la educación superior del Ecuador. Se realizó un estudio del tipo descriptivo, participaron 100 estudiantes y 18 docentes del octavo semestre de la carrera de Informática, Facultad de Filosofía, la Universidad de Guayaquil, a través del uso de cursos en línea desarrollados en la plataforma online Microsoft Teams, así como el uso de las en plataformas digitales (Facebook, YouTube, Twitter), se evaluó los niveles de aceptación la satisfacción y el rendimiento académico, llevándose a cabo durante el segundo parcial del semestre en estudio. Se aplicó un cuestionario estructurado de 15 preguntas y 5 ítems. Los resultados demostraron altos porcentajes en relación que se mejoró el rendimiento académico de los estudiantes al poder entregar sus tareas y exposiciones a tiempo, así mismo se registró que este modelo brindó igualdad de oportunidades en la educación para todos los estudiantes, se reflejó además que permite reforzar conocimientos adquiridos a través de las clases grabadas disponibles en todo momento. Se concluyó que U-learning tiene un alto potencial de aceptación entre la comunidad universitaria, fomenta el trabajo colaborativo, mejora el desempeño individual y colectivo, por lo que es necesario generar políticas institucionales que permitan su incorporación en el currículo dentro de la Educación superior del Ecuador.