info:eu-repo/semantics/article
METHODOLOGICAL STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF TEACHING ACTIVITY, BASED ON THE CONDITIONS IMPOSED BY A PANDEMIC
ESTRATEGIA METODOLÓGICA PARA EL DESARROLLO DE LA ACTIVIDAD DOCENTE, A PARTIR DE LAS CONDICIONES IMPUESTAS POR PANDEMIA
Autor
Palíz Sánchez, Cindy
Estrada Concha, Tania
Otero Tobar, Lídice
Institución
Resumen
COVID 19 is an infectious disease sustained by the coronavirus, this condition has caused significant changes in the social and economic life of the human being, in Ecuador to date, according to the WHO, 50,919 cases have been confirmed, of which 4,246 were fatal , this condition that has caused the application of novel strategies for the development of the teaching-learning process, representing precisely the condition previously exposed the mobile, which led to the writing of this scientific work, with which it is intended to disseminate the content of a strategy methodological approach aimed at facing the academic activity of nursing students, who are limited to carrying out fundamental practical actions in their work activity. Studies prior to the writing of the present allow to assert that, despite the efforts made by managers, teachers and other personalities, it has not been possible to establish methodological guidelines that facilitate essentially practical learning for future graduates. The research that basically supported the elaboration of the article demanded the selection of methods of the empirical and theoretical level of the research, which provided findings that show the need to seek ways that generate knowledge and facilitate the learning of students. The scientific result obtained was endorsed by nine duly prepared experts, who certified the potential of the content of the strategy. Coming to the conclusion that through the application of curricular strategies that present problem actions as a basis, the chosen scientific problem can be largely solved. La COVID‑19 es una enfermedad infecciosa sustentada por el coronavirus, este padecimiento ha provocado cambios significativos en la vida social y económica el ser humano, en Ecuador hasta la fecha, según la OMS, se han confirmado 50919 casos, de ellos, 4246 resultaron fatales, condición esta que ha provocado la aplicación de novedosas estrategias para el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje, representando precisamente la condición antes expuesta el móvil, que conllevó a la escritura de esta obra científica, con la que se pretende divulgar el contenido de una estrategia metodológica dirigida a enfrentar la actividad académica de estudiantes de enfermería, los que se ven limitado a realizar acciones prácticas fundamentales en la actividad laboral. Estudios previos a la escritura del presente permiten aseverar que, a pesar de los esfuerzos realizados por directivos, docentes y otras personalidades, no se ha logrado establecer pautas metodológicas que faciliten el aprendizaje esencialmente práctico del futuro egresado. La investigación que básicamente sustentó la elaboración del artículo demandó la selección de métodos del nivel empírico y teórico de la investigación, los que proporcionaron hallazgos que ponen de manifiesto la necesidad de buscar vías que generen conocimientos y faciliten el aprendizaje de los educandos. El resultado científico obtenido fue avalado por nueve expertos debidamente preparados, los que certificaron las potencialidades del contenido de la estrategia. Arribándose a la conclusión que mediante la aplicación de estrategias curriculares que presenten como basamento acciones problémicas, se puede resolver en gran medida el problema científico elegido.