info:eu-repo/semantics/article
Didactic strategy for the development of fine motor in children from three to four years
Estrategia didáctica para el desarrollo de la motricidad fina en niños de tres a cuatro años.
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.2.2023.37-58
Autor
Flecher Zambrano, Xeomara Katherine
Meza Intriago, Hipatia Alexandra
Resumen
The purpose of this investigative work was to propose didactic strategies for the development of fine motor skills in children from three to four years of age of the Educational Unit "Magaly Masson de Valle Carrera" of the Chone Canton. The methodology corresponds to the mixed approach, and the research design is descriptive. The data collection techniques used are the interview with teachers and authorities, and the observation of students; for the interview the instrument used was an interview script and with respect to the observation it was through an observation sheet. The population was made up of the two teachers and a rector (3) and also twenty (20) children of level II of initial education. To obtain the results of the investigation, the interview script was analyzed, which allowed us to know the perception of teachers about the use of didactic strategies for development of fine motor skills in children from three to four years of the of the Educational Unit "Magaly Masson de Valle Carrera" of the Chone Canton., and with respect to the observation sheet, I help to detect the motor capacity of the children; allowing to propose the didactic strategy for the development of fine motor skills in children from three to four years of the of the Educational Unit "Magaly Masson de Valle Carrera" of the Chone Canton. Este trabajo investigativo tuvo como propósito proponer estrategias didácticas para el desarrollo de la motricidad fina en niños de tres a cuatro años de la Unidad Educativa “Magaly Masson de Valle Carrera” del Cantón Chone. La metodología corresponde al enfoque mixto, y el diseño de investigación es de tipo descriptiva. Las técnicas de recolección de datos empleados son la entrevista a docentes y autoridades, y la observación a los estudiantes; para la entrevista el instrumento utilizado fue un guion de entrevista y con respecto a la observación fue a través de una ficha de observación. La población estuvo conformada por los dos docentes y una rectora (3) y también veinte (20) niños del nivel II de educación inicial. Para obtener los resultados de la investigación se analizó el guion de entrevista la cual permitió conocer la percepción de los docentes sobre el uso de las estrategias didácticas para el desarrollo de la motricidad fina en niños de tres a cuatro años de la Unidad Educativa “Magaly Masson de Valle Carrera” del Cantón Chone, y con respecto a la ficha de observación ayudo a detectar la capacidad motora de los niños; permitiendo proponer la estrategia didácticas para el desarrollo de la motricidad fina en niños de tres a cuatro años de la Unidad Educativa “Magaly Masson de Valle Carrera” del Cantón Chone.