info:eu-repo/semantics/article
Strategies to foster the use of English in the EFL classroom: the role of information gap activities.
Estrategias para promover el uso del inglés en el salón de clases: el rol de las actividades con vacío de información.
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.1.2023.2758-2777
Autor
Zambrano Loayza, Jonathan Andrés
Fajardo Dack, Tammy Mercedes
Resumen
Speaking has been regarded as a priority in language teaching for a considerable period of time. This is why educators and researchers are constantly looking for alternative ways to build this skill in students. The present research article aimed to study the impact of information gap activities on students’ willingness to use the target language to communicate in the classroom, and measure whether students improved their oral skills after using information gap activities. This was done to analyze whether this strategy was a viable alternative to the traditional textbook activities that often discourage students from learning due to their monotony. The study was conducted in a private institution in Cuenca, Ecuador. The participants were a group of 20 teenagers with an age range of 16-17 years old. The study followed a mixed methods approach; the quantitative data was collected through a pre-test and post-test and the Attitude Motivation Test Battery. The qualitative data was collected through an open-ended questionnaire, and classroom observation. The results of this project showed that information gap activities were beneficial for both developing the students’ speaking skills as well as improving their attitudes and perceptions towards language learning. La destreza oral ha sido vista como una prioridad en la enseñanza del idioma durante un tiempo considerable. Es por esto que educadores e investigadores buscan constantemente alternativas para desarrollar esta destreza. El presente artículo estudió el impacto de las actividades de vacío de información en la disposición para usar el inglés para comunicarse en clases, así como medir si los estudiantes mejoraron su destreza oral luego de realizar estas actividades. Esto se hizo con el propósito de analizar si esta estrategia es una alternativa viable en relación a las actividades tradicionales propuestas por los libros que frecuentemente desmotivan a los estudiantes debido a su monotonía. El estudio ocurrió en una institución particular en Cuenca, Ecuador con un grupo de 20 participantes cuyo rango de edad oscila entre 16 y 17 años. Se utilizó un enfoque mixto en el cual los datos cuantitativos fueron obtenidos a través de un pre y post-test y el test de actitud y motivación de Gardner mientras que los datos cualitativos a través de un cuestionario y observaciones. Los resultados demostraron que las actividades de vacío de información beneficiaron tanto la destreza oral como las actitudes y percepciones hacia el aprendizaje del idioma.