info:eu-repo/semantics/article
Training strategy in technological tools to develop digital competences in teachers.
Estrategia formativa en herramientas tecnológicas para desarrollar competencias digitales en los docentes.
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.3.2023.2056-2074
Autor
Quintero-Pico, Carlos Javier
Zambrano-Romero, Walter José
Zambrano-Romero, Walter Daniel
Institución
Resumen
Digital competences represent the essential aspects that every person must master in order to remain active in today's educational systems, due to the passing of the information age society. Accordingly, this research was aimed at developing a training strategy in technological tools to develop digital competences in teachers at the Rio Puca Public Education Unit. Based on this, the methodology used corresponded to a descriptive type, developed from a quantitative approach. Accordingly, a sample of 42 teachers was approached, selected by means of a probabilistic, random sampling, to whom a questionnaire was applied, previously designed to assess the digital competences of teachers, based on the Intef. The results showed a better performance in the Information and Information Literacy competence and the lowest performance in Digital Content Creation. Based on the findings, a training strategy was proposed through the use of a virtual classroom based on the five competences established by UNESCO with their respective dimensions in which a deficient performance of the teachers was identified, who were provided with training to improve their performance. Las competencias digitales representan los aspectos esenciales que toda persona debe dominar para mantenerse activo en los sistemas educativos actuales, debido al transcurrir de la sociedad de la era de la información. En correspondencia con ello esta investigación se orientó a elaborar una estrategia formativa en herramientas tecnológicas para desarrollar las competencias digitales en los docentes de la Unidad Educativa Fiscal Rio Puca. En base a ello, la metodología empleada correspondió con un tipo descriptiva, desarrollada a partir de un enfoque cuantitativo. En correspondencia con ello se abordó una muestra de 42 docentes, seleccionados mediante un muestreo probabilístico aleatorio, a quienes se les aplicó un cuestionario, previamente diseñado para valorar las competencias digitales docentes, basado en el Intef. Los resultados evidenciaron un mejor desempeño en la competencia de Información y alfabetización informacional y la de menor en Creación de contenidos digital. En función de los hallazgos logrados se planteó una estrategia formativa mediante el empleo de un aula virtual basada en las cinco competencias establecidas por la UNESCO con sus respectivas dimensiones en las cuales se identificó un funcionamiento deficiente de los docentes a quienes se les proporcionó una formación para su mejor desempeño.