info:eu-repo/semantics/article
Organizational culture and its impact on the educational quality of the Francisca Vera Robles School.
Cultura organizacional y su incidencia en la calidad educativa de la Escuela Francisca Vera Robles.
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.3.2023.1475-1491
Autor
Quimis-Morales, Marilyn Michelle
Macías-Loor, Félix Ignacio
Institución
Resumen
The work focuses on the incidence that the organizational culture has in education, taking as a reference the Francisca Vera Robles Basic School, in order to avoid failure in its administrative processes since it seeks to achieve institutional objectives through the norms and values by which governs the institution and thus be able to obtain a quality education. The methodology used in this research has a qualitative approach, since a survey of the institution's teachers was used to verify each of their opinions regarding the organizational culture that exists in the school. However, with the results obtained with respect to this investigation, it was possible to detect that there is no organizational culture as such, since most of the teachers do not even know about the subject, which harms and limits the activities to be carried out accordingly. efficiently and effectively, jeopardizing the fulfillment of the organization's objectives for proper functioning. Finally, it is concluded that teachers, having no knowledge about what organizational culture is, are unaware of how important it can be to provide quality education and how fundamental culture is to strengthen each of the processes of the educational institution.
El trabajo se enfoca en la incidencia que tiene la cultura organizacional en la educación tomando como referencia a la Escuela Básica Francisca Vera Robles, con la finalidad de evitar falencia en sus procesos administrativos ya que se busca alcanzar los objetivos institucionales mediante las normas y valores por los que se rige la institución y así poder obtener una educación de calidad. La metodología que se utilizó en esta investigación tiene enfoque cualitativo, ya que se empleó una encuesta realizada a los docentes de la institución para verificar cada una de sus opiniones con respecto a la cultura organizacional que existe en la escuela. Sin embargo, con los resultados obtenidos con respecto a esta investigación se pudo detectar que no existe la cultura organizacional como tal, ya que la mayor parte de los docentes ni siquiera conocen sobre el tema, lo cual perjudica y limita que las actividades se desarrollen de manera eficiente y eficaz, poniendo en riesgo el cumplimiento de los objetivos de la organización para el buen funcionamiento. Finalmente se concluye que los docentes al no tener conocimientos sobre que es la cultura organizacional desconocen lo importante que puede ser para brindar una educación de calidad y lo fundamental que la cultura es para fortalecer cada uno de los procesos de la institución educativa.