info:eu-repo/semantics/article
Characterization of the dialogical communication of the initial education teacher in the teaching-learning process
Caracterización de la comunicación dialógica del docente de educación inicial en el proceso de enseñanza y aprendizaje
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.3.2023.794-811
Autor
Vega-Caizaluisa, Evelyn Valeria
Hermann-Acosta, Andrés
Institución
Resumen
Dialogical communication is an important aspect to consider for the development of learning during the growth of the child, since it allows him to interact appropriately with his environment. For this reason, it is very important that the Initial Education teacher recognizes the various didactic strategies that allow him to structure a classroom where dialogue is a key element for learning, also managing to create a space for communication with students that will facilitate addressing more suitable content in class, achieving even the oral development of the child. The objective of this article is to characterize the dialogical communication of the sublevel 2 initial education teacher in the teaching-learning process of the Carlos Enrique Parrales Educational Unit, in the city of Portoviejo, Manabí province, Ecuador. Regarding the methodology, a qualitative approach of a descriptive type with a socio-critical paradigm was used. We worked with 10 teachers of Initial sublevel 2 and for the data collection the participant observation technique was applied together with the Observation sheet instrument, based on indicators from (Ahmed et al., 2015) and Cortez (2018). The results obtained showed that the teachers handle the dialogue skills contemplated in the observation sheet on a regular basis. La comunicación dialógica es un aspecto de importancia a considerar para el desarrollo del aprendizaje durante el crecimiento del niño, pues esta le permite interactuar de forma adecuada con su entorno. Por esto, es muy importante que el docente de Educación Inicial reconozca las diversas estrategias didácticas que le permitan estructurar un aula de clase donde el diálogo es pieza clave para aprender, logrando además crear un espacio de comunicación con los estudiantes que facilitará abordar de forma más idónea el contenido en clase, logrando incluso el desarrollo oral del niño. El objetivo de este artículo es caracterizar la comunicación dialógica del docente de educación inicial subnivel 2 en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la Unidad Educativa Carlos Enrique Parrales, de la ciudad e Portoviejo, provincia de Manabí, Ecuador. En lo que respecta a la metodología, se utilizó un enfoque cualitativo de tipo descriptivo con paradigma sociocrítico. Se trabajó con 10 docentes de Inicial subnivel 2 y para la recolección de los datos se aplicó la técnica de observación participante junto al instrumento ficha de Observación. Los resultados arrojados demostraron que los docentes manejan las habilidades de diálogo contempladas en la ficha de observación de forma regular.