info:eu-repo/semantics/article
Relaxation strategy for crisis control in children with attention-deficit/hyperactivity disorder.
Estrategia de relajación para control de crisis en niños con déficit de atención e hiperactividad.
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.1.2023.2888-2903
Autor
Suárez Palma, Virginia Monserrate
Cárdenas Sacoto, José Humberto
Institución
Resumen
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the disorders that are increasingly common in the world and in the classrooms of educational institutions, so it is necessary to know the most relevant aspects and make an early detection of it, teachers play an important role in the detection and intervention as the first external contact to the child's family environment. The objective of the research was to evaluate the use of the relaxation strategy for crisis control in children with attention deficit hyperactivity disorder. Through a mixed approach methodology, it allowed to collect, analyze and integrate both quantitative and qualitative research, with a descriptive study that allowed to describe some fundamental characteristics of the study phenomenon. The methods used were statistical and experimental, giving way to the preliminary analysis of the information and reinforcement of the theoretical foundations through the use of techniques such as observation. Supported by instruments such as the interview, questionnaire and observation guide. As a result, it was obtained that the relaxation technique improves negative behaviors, decreasing the levels of fear, making the child more affective, relaxed and with less anxiety at the time of their crises. El Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) es uno de los trastornos que cada vez son más común en el mundo y en las aulas de los planteles educativos, por esto es necesario conocer los aspectos más relevantes y realizar una detección temprana del mismo, los docentes juegan un papel importante en la detección e intervención al ser el primer contacto externo al ámbito familiar del niño. La investigación tuvo como objetivo evaluar el uso de la estrategia de relajación para el control de crisis en niños con déficit de atención e hiperactividad. A través de una metodología de enfoque mixto permitió recopilar, analizar e integrar tanto la investigación cuantitativa y cualitativa, con un estudio descriptivo que permitió describir algunas características fundamentales del fenómeno de estudio. Los métodos que se utilizaron fue el estadístico y experimental dando paso al análisis preliminar de la información y refuerzo de los fundamentos teóricos a través de utilización de técnicas como la observación. Apoyada de instrumentos como la entrevista, cuestionario y guía de observación. Como resultado se obtuvo que la técnica de la relajación mejora las conductas negativas, disminuyendo los niveles de miedo, volviendo al niño más afectivo, relajado y con menos nivel de ansiedad al momento de sus crisis.