info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
Development of a machine learning based methodology for bridge health monitoring
Desarrollo de una metodología basada en aprendizaje automático para el monitoreo de la salud estructural de puentes
Autor
Delgadillo Ayala, Rick Milton
Resumen
Descargue el texto completo en el repositorio de tesis doctorales TDX: http://hdl.handle.net/10803/674150 Tesis calificada como sobresaliente Cum Laude En los últimos años la comunidad científica ha desarrollado nuevas técnicas en monitoreo de salud
estructural (SHM) para identificar los daños en estructuras civiles especialmente en puentes. Esta
tesis propone nuevos parámetros y métodos basados en vibraciones con enfoque en la detección,
localización y cuantificación de daños, considerando una metodología robusta que incluye métodos
de procesamiento de señales, Machine Learning (ML) y la Inteligencia Artificial (IA). Se realizó
una revisión crítica de la literatura y se llevó a cabo un estudio profundo de la precisión y el
rendimiento de un conjunto de algoritmos para la detección de daños en tres puentes reales y un
modelo numérico. Las conclusiones muestran una metodología robusta capaz de detectar, localizar
y cuantificar daños y permite a los ingenieros verificar puentes y anticipar daños estructurales. Los
parámetros no modales propuestos muestran su viabilidad como características de daño utilizando
vibraciones ambientales y forzadas. La Transformada de Hilbert-Huang (HHT) junto con el
Espectro Marginal de Hilbert y la Diferencia de Fase Instantánea muestran gran capacidad para
analizar las señales de respuesta no lineales y no estacionarias. La estrategia propuesta combina
algoritmos para el procesamiento de señales (ICEEMDAN y HHT) y ML (k-means) para detectar y
localizar daños. In recent years the scientific community has been developing new techniques in structural health monitoring (SHM) to identify the damages in civil structures specially in bridges. This thesis proposes new vibration-based parameters and methods with focus on damage detection, localization and quantification, considering a mixed robust methodology that includes signal processing and machine learning methods to solve the identified problems. The increasing volume of bridge monitoring data makes it interesting to study the ability of advanced tools and systems to extract useful information from dynamic and static variables. In the field of Machine Learning (ML) and Artificial Intelligence (AI), powerful algorithms have been developed to face problems where the amount of data is much larger (big data). The possibilities of ML techniques (unsupervised algorithms) were analyzed here in bridges taking into account both operational and environmental conditions. The conclusions show a robust methodology based on ML algorithms capable to detect, localize and quantify damage. It allows the engineers to verify bridges and anticipate significant structural damage when occurs. Moreover, the proposed non-modal parameters show their feasibility as damage features using ambient and forced vibrations. Hilbert-Huang Transform (HHT) in conjunction with Marginal Hilbert Spectrum and Instantaneous Phase Difference shows a great capability to analyze the nonlinear and nonstationary response signals for damage identification under operational conditions. The proposed strategy combines algorithms for signal processing (ICEEMDAN and HHT) and ML (k-means) to conduct damage detection and localization in bridges by using the traffic-induced vibration data in real-time operation. Perú. Programa Nacional de Becas y Crédito Educativo (Pronabec). Beca Generación del Bicentenario