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Competencies required by employers: Perspective of graduates of the University Center of El Progreso
Competencias que requieren los empleadores: Perspectiva de egresados del Centro Universitario de El Progreso
Registro en:
10.36829/63CHS.v9i2.1377
Autor
Ferrera Castillo, Mirna Yanett
Herrera lima, Abad Bruce Alberto
González Aguilar, Donald W.
López Carías, Hardis Eunice
Artiga Juárez, Edgar Leonel
Godinez Ortiz, Cristopher Miguel
Institución
Resumen
The present study seeks to know the experiences of graduates when integrating into the labor sector and facing challenges, such as the demands of employers, the current crises of a social, economic and health nature: in the careers of Bachelor of Business Administration, Bachelor of Legal and Social Sciencies, Lawyer and Notary, Secondary School Teachers in Mathematics and Physics, Secondary Teachers in Pedagogy And Administration Technician, Bachelor of Pedagogy And Educational Administration, in terms of their employability to know their perceptions about the graduation profile and its effectiveness. The general objective is to identify the competencies that employers require according to the criteria of the professionals graduated according to their experiences in labor hiring situations. The methodological approach was qualitative, cross-sectional with a descriptive design and phenomenological scope. It was shown that 48.8% work in the public sector, 35.8% in private, and 15.4% are a relevant part of the enterprise. Regarding soft and hard skills, the results show that both are important for graduates. Within the process of academic training, it is important that strategies are implemented that allow the knowledge acquired to be put into practice in environments simulated to the real ones, that guarantee them a previous experience, and comply with the required standards in the labor field. El presente estudio busca conocer las experiencias de los egresados al integrarse al sector laboral y enfrentar desafíos, como las demandas de los empleadores, las crisis actuales de naturaleza social, económica y de salubridad, en las carreras de Licenciatura en Administración de Empresas, Licenciatura en Ciencias Jurídicas y Sociales, Abogado y Notario, Profesorado de Enseñanza Media en Matemática y Física, Profesorado de Enseñanza Media en Pedagogía y Técnico en Administración, Licenciatura en Pedagogía y Administración Educativa, en cuanto a su empleabilidad para conocer sus percepciones sobre el perfil de egreso y la efectividad de este. El objetivo general es establecer la percepción de los egresados sobre las competencias requeridas por los empleadores, según el criterio de los profesionales egresados de acuerdo con sus experiencias en situaciones de contratación laboral. El enfoque metodológico fue cualitativo, de corte transversal con un diseño descriptivo y de alcance fenomenológico. Se evidenció que el 48.8% labora en el sector público, el 35.8% sector privado y un 15.4% corresponden a emprendimientos. En cuanto a las competencias de habilidades blandas y duras, los resultados muestran que ambas son importantes para los egresados. Dentro del proceso de formación académica es importante que se implementen estrategias que les permitan que los conocimientos adquiridos sean llevados a la práctica en entornos simulados a los reales, que les garanticen una experiencia previa, y cumplan con los estándares requeridos en el campo laboral.