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Autoevaluación y Mejoramiento continuo en el programa Administración en Salud con fines de acreditación, Colombia 2021
Registration in:
10.22458/rc.v25i3.4747
Author
Petro Falón, Luz Neyla
Espitia Cabralez, Enalbis Ester
Montoya Vega, Martha Elena
Institutions
Abstract
Introduction: The self-assessment of the quality of higher education is a strategy for continuous improvement at all levels. The direction of the Ministry of Education allows us to follow an appropriate route and compare the standards achieved with those desired. Objective: to describe the continuous improvement product of the self-assessment processes in the Health Administration program of the University of Córdoba, 2011 to 2020. Methodology: descriptive, mixed retrospective study applying a checklist through observation and collection of documents as evidence of compliance of features. Electronic survey to obtain information on perception of processes and procedures. Results: The factors: Mission and Institutional Educational Project have a compliance higher than 90%; Students 100%, teachers went from 81 to 93.7%; academic processes from 76 to 88%; University Well-being, Internationalization and research from 92 to 94%. In addition, progress has been made in the number and qualification of teachers, an increase in formative research and practices developed, advances in academic productivity reflected in the number of research papers, articles, book chapters, research group recognized by Minciencias, increase in number of presentations, holding meetings for graduates and academic events organized by and for students and graduates of the program. Improvement in Saber Pro results. Conclusions: Among the benefits of institutional Accreditation processes, the culture of self-assessment and continuous improvement is strengthened. Procedures for obtaining and/or renewing the qualified registration ex officio or administrative way by the Ministry of National Education. Additional points in the evaluation criteria of public calls for research projects. Additional points for job calls and contests for our graduates. Participation of the University in public calls of public or private institutions for the application of knowledge tests for the election of general secretary of municipal, district and assemblies, municipal representative, municipal, district and departmental comptroller. Introducción: La autoevaluación de la calidad de la educación superior es una estrategia para la mejora continua en todos los niveles. El direccionamiento del Ministerio de Educación permite seguir una ruta adecuada y comparar estándares alcanzados con los deseados. Objetivo: describir la mejora continua producto de los procesos de autoevaluación en el programa Administración en Salud de la Universidad de Córdoba, 2011 a 2020. Metodología: estudio descriptivo, retrospectivo mixto aplicando una lista de chequeo mediante observación y recolección de documentos como evidencia de cumplimiento de características. Encuesta electrónica para obtener información de percepción de procesos y procedimientos. Resultados: Los factores: Misión y Proyecto educativo institucional tiene un cumplimiento superior al 90%; Estudiantes 100%, Docentes pasó del 81 al 93,7%; Procesos Académicos de 76 a 88%; Bienestar Universitario, Internacionalización e Investigación de 92 a 94%. Además, se han logrado avances en el número y cualificación docente, aumento en la investigación formativa y prácticas desarrolladas, avances en la productividad académica reflejada en el número de trabajos de investigación, artículos, capítulos de libro, grupo de investigación reconocido por Minciencias, aumento en número de ponencias, realización de encuentro de egresados y de eventos académicos organizados por y para estudiantes y egresados del programa Mejora en resultados Saber Pro. Conclusiones: Entre los beneficios de los procesos de acreditación institucional se fortalece la cultura de la autoevaluación y mejoramiento continuo. Trámites de obtención y/o renovación del registro calificado de oficio o vía administrativa por parte del Ministerio de Educación Nacional. Puntos adicionales en los criterios de evaluación de convocatorias públicas para proyectos de investigación. Puntos adicionales para convocatorias laborales y concursos para nuestros graduados. Participación de la Universidad en convocatorias públicas de instituciones públicas o privadas para la aplicación de pruebas de conocimiento para la elección de secretario general de concejo municipal, distrital y asambleas, personero municipal, contralor municipal, distrital y departamental.