info:eu-repo/semantics/article
Educational implications of reading habits in the academic behavior of the university students to distance
Implicaciones educativas de los hábitos de lectura en el comportamiento académico del estudiantado universitario a distancia
Registration in:
10.22458/caes.v11i1.2936
Author
Arguedas-Ramírez, Ligia
Institutions
Abstract
The article that is presented is contextualized in the research: Exploratory study on reading habits among the student population of the State Distance Learning University (UNED), Costa Rica. Presents aspects related to the educational implications of the reading habits of students in their academic behavior. The above, in a university level at a distance with the characteristics of this educational modality and competencies of academic character expected in the student body; for example, the self-management of learning, relationships of the person teaching and student and the mediation of vocational training, with the instructional use of the different information and communication technologies. Also, reference is made to the reading habits of the student body from its significance and impact on performance and the quality of the preparation in any field of study, with new patterns of what it is to be reader in the university world today. There are those variables of research that can broaden perspectives and analysis on the practice reading comprehension as a challenge in higher education and distance, aspects related with the methodology, participants, instruments and procedure. El artículo que se presenta forma parte de la investigación: Estudio exploratorio sobre los hábitos de lectura entre la población estudiantil de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica. Se exponen aspectos relacionados con las implicaciones educativas de los hábitos lectores de los estudiantes en su comportamiento académico dentro del ámbito universitario a distancia, con las características de esta modalidad educativa y las competencias de carácter académico esperadas en el estudiantado; por ejemplo, la autogestión del aprendizaje, las relaciones de la persona docente-estudiante y la mediación de la formación profesional, así como el uso didáctico de las diferentes tecnologías de la información y la comunicación. Igualmente, se hace referencia a los hábitos lectores del estudiantado desde su significación e impacto en el rendimiento y la calidad de la preparación en cualquier campo de estudio, mediante nuevas pautas de lo que es ser lector en el mundo universitario actual. Se observan aquellas variables de la investigación que pueden ampliar las perspectivas y el análisis sobre la práctica lectora como desafío en la educación superior y a distancia, así como aspectos relacionados con la metodología, los participantes, los instrumentos y los procedimientos.