info:eu-repo/semantics/article
Vocational behavior of students from the counseling career at the University of Costa Rica
Conducta vocacional del estudiantado de la carrera de Orientación de la Universidad de Costa Rica
Registro en:
10.15517/aie.v23i2.52964
Autor
Alvarado Cordero, Silvia
Institución
Resumen
The results of a 2020 study registered with the Institute of Educational Research (INIE, for the Spanish acronym) are presented. The general objective was to analyze the vocational behavior of students in the Counseling major at the University of Costa Rica between 2017 and 2019. A mixed research approach was applied with a predominance of a qualitative and phenomenological method. From a quantitative perspective, a questionnaire was given to 132 participating students from all levels of the major. Qualitative data was gathered through student focus groups. Results showed that when choosing their major, participating students relied on awareness of their own interests and skills. Initially they were unsure of their vocational goals, but they recognized their interest in entering university and pursuing a major related to human development. Students reported that it fit their personality and that since high school they had thought of a career that would allow them to help others. In addition, they emphasized the importance of their career guidance experiences in high school and university. The study showed students’ satisfaction with the choice of the Counseling major because it favored their personal development and the possibility of working with different populations. The study demonstrated the importance of strengthening career guidance education in high school and first years of university so that students can deepen their knowledge of themselves, their interests, skills, and educational opportunities. Furthermore, it is suggested that spaces be created to increase awareness in the student population of the Counseling major. Se presentan los resultados de la investigación inscrita en el Instituto de Investigación en Educación (INIE), finalizada en el año 2020, cuyo objetivo general fue analizar la conducta vocacional del estudiantado de la carrera de Orientación de la Universidad de Costa Rica entre los años 2017 y 2019. Se utilizó un enfoque mixto de investigación con predominio cualitativo y método fenomenológico. Desde lo cuantitativo, se aplicó la técnica del cuestionario al estudiantado de todos los niveles de la carrera, se logró la participación de 132 estudiantes; mientras que en lo cualitativo, se aplicaron grupos focales. En los resultados se menciona que, en la elección de carrera, el estudiantado participante tomó en cuenta el autoconocimiento de sus intereses y habilidades, ya que inicialmente no tenía clara su decisión vocacional, pero lograba identificar su interés por ingresar a la universidad y por el área social, por considerar que se ajustaba a sus características personales, pues, desde la secundaria, pensaba en una carrera que le permitiera ayudar a otras personas. Además, retoma las experiencias de Orientación Vocacional en la secundaria y la universidad. El estudio evidencia la satisfacción del estudiantado con la elección de orientación porque favorece su desarrollo personal y la posibilidad de trabajar con diferentes poblaciones. Se concluye que es una necesidad, en la secundaria y durante los primeros años universitarios, que se fortalezcan los procesos de orientación vocacional que le permitan a la población estudiantil profundizar en el conocimiento de sí mismos, sus intereses, habilidades y oportunidades educativas. Por último, se sugiere que se continúen propiciando espacios para el conocimiento de las necesidades de orientación vocacional de la población estudiantil de la carrera.