info:eu-repo/semantics/article
Education and media in secondary school in argentine: the students' perspective
Educación y medios en la escuela secundaria argentina: la mirada de los estudiantes
Registro en:
10.15517/aie.v17i3.29109
Autor
Romano, María Belén
Institución
Resumen
This article presents the results of a research on the the relations established between mass media discourse and secondary education in Argentina. The aim of the study is to to explore students´ representations on media discourse, their assessment on how to approach the media in the classroom and their evaluation about what has been learned from the pedagogical practices developed by teachers. In terms of methodology, the study was defined as exploratory and descriptive being a quantitative and qualitative research. The main technique for data collection was a survey that was applied to 180 recent graduates of public and private institutions of Tucumán Province, Argentina. Among the results, we highlight a significant percentage of students who say they haven't worked with media discourse during their high school experience. Also, we highlight the prevalence of work with traditional media genres that are used primarily as tools to impart knowledge. Meanwhile, new media genres haven’t got a very significant presence in the institutional area. These data reflect the need to strengthen the concepts of media education and media competence as the cornerstone of school curriculum and promote a more systematical, articulated and critical teaching and learning practices. These practices have to understand mass media discourse as an end in itself and not merely as instruments or vehicles of information. Este artículo presenta los resultados de una investigación sobre las relaciones establecidas entre el discurso de los medios masivos de comunicación y la educación secundaria en Argentina. El objetivo del estudio es explorar las representaciones que los estudiantes construyen sobre discurso mediático, su valoración acerca del modo de abordaje de los medios en el aula y la evaluación que hicieron de lo aprendido a partir de las prácticas pedagógicas desarrolladas por los docentes. En el plano metodológico, la investigación fue definida como exploratoria y descriptiva y tuvo en cuenta aspectos cuantitativos y cualitativos. La principal técnica de recolección de datos fue la encuesta que se aplicó a 180 egresados recientes de instituciones públicas y privadas de la provincia de Tucumán, Argentina. Entre los resultados se destaca un porcentaje significativo de jóvenes que señalan no haber trabajado con el discurso de los medios durante su trayecto por la escuela secundaria. Asimismo, se observa el predominio del trabajo con géneros mediáticos tradicionales que se utilizan, fundamentalmente, como herramientas para transmitir conocimientos. Por su parte, los nuevos géneros mediáticos tienen una presencia poco significativa dentro del ámbito institucional. Estos datos reflejan la necesidad de reforzar los conceptos de educación en medios y competencia mediática como ejes vertebradores del currículum escolar y de promover prácticas de aprendizaje más sistemáticas, articuladas y críticas, que comprendan el discurso de los medios masivos como un fin en sí mismo y no solamente como instrumentos o vehículos de información
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Dialectical Images: About Media Sites / Media Monuments of Antoni Muntadas
Longoni, Ana (Association for Scientific Research into Planning and Building in the Developing World, 2015-12)Me propongo señalar una serie de estimulantes reverberaciones o resonancias del proyecto benjaminiano en el trabajo del artista catalán Antoni Muntadas. En primer lugar, en cuanto al procedimiento y a sus efectos. En Media ... -
Social Media Live Streaming (SMLS) for digital news media: characteristics, comparative analysis and case studies
Codina, Lluís; Pedraza, Rafael; Universitat Pompeu Fabra Barcelona (2019)The broadcast of live videos through social networks, understood as Social Media Live Streaming (SMLS), offers to digital media, both a new communication format and new engagement opportunities. It provides instant performance ...